1. کالینز[۷۱] (۲۰۰۲) در پژوهشی دریافتند که اﻓﺮاد ﺑﺎ دﻟﺒﺴﺘﮕﻲ اﻳﻤﻦ، ﺳﻄﺢ ﺑﺎﻻﺗﺮی از اﻋﺘﻤﺎد و رﺿﺎﻳﺖ و ﺳﻄﺢ ﭘﺎﻳﻴﻦﺗﺮی از ﺗﻌﺎرﺿﺎت دارﻧﺪ، در ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ اﻓﺮاد ﺑﺎ دﻟﺒﺴﺘﮕﻲ دوﺳﻮﮔﺮا ﺑﺎ ﻋﺪم ﺗﻌﺎدل در اﺣﺴﺎﺳﺎت و ﺗﻌﺎرﺿﺎت ﺑﻴﺸﺘﺮ و اﻓﺮاد ﺑﺎ دﻟﺒﺴﺘﮕﻲ اﺟﺘﻨﺎﺑﻲ ﺑﺎ رﺿﺎﻳﺖ و ﺻﻤﻴﻤﻴﺖ ﻛﻤﺘﺮ و ﺗﻌﺎرﺿﺎت ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﺸﺨﺺ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ.

      1. کرامر،[۷۲] (۲۰۰۰) در پژوهشی دریافتند که افرادی که مکانیسم های دفاعی پخته را به کار می‌برند با فشار روانی به خوبی کنار آمده و سازگارانه به تعارض پاسخ می‌دهند. شناسایی مکانیزم های دفاعی اختلال های مختلف برای کمک به تشخیص افتراقی آن ها کاربرد قابل قبولی دارد؛ این که مشخص شود هر اختلال با چه نوع مکانیزم دفاعی برجسته ای همراه است، علاوه بر فهم بیشتر عملکرد نظام روانی، راهبردی کمکی در جهت تشخیص و تمیز اختلال های روانی است .

  1. وایلنت و دریک[۷۳] (۱۹۸۵) و باند و وایلنت (۱۹۸۶) در پژوهشی دریافتند که سلامت روانی با بهره گرفتن از مکانیسم های دفاعی پخته نظیر پیش‌بینی، والایش، شوخی و فرو نشانی رابطه دارد. افرادی که مکانیسم های دفاعی پخته را به کار می‌برند با فشار روانی به خوبی کنار آمده و سازگارانه به تعارض پاسخ می دهتد.

.

فصل سوم

روش پژوهش

مقدمه

در این فصل شیوه اجرای تحقیق معرفی شود. پس از آن به جامعه آماری، روش نمونه‌گیری و نحوه محاسبه حجم نمونه اشاره می‌شود. آنگاه ابزار جمع‌ آوری داده ها و مقیاس ارزیابی آن ها توضیح داده می‌شود. در ادامه روش تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس فرضیه‌ها و روش‌های آماری برای آزمون فرضیه‌ها تشریح شده است. در انتهای این فصل نیز به بیان مشکلات و موانع پیش روی محقق در اجرا این تحقیق خواهیم پرداخت.

۳-۱- روش تحقیق :

در این پژوهش با توجه به ماهیت پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش جزء پژوهش های توصیفی است.

۳-۲-فرایند تحقیق

فرایندی که در این فصل بر اساس آن عمل شده است را می توان به صورت شکل۳-۲ نشان داد.

روش تحقیق

جامعه آماری

حجم نمونه و روش برآورد آن

روش گرد اوری اطلاعات

طراحی،توزیع،و جمع‌ آوری پرسشنامه

مطالعه روایی و پایایی پرسشنامه

شیوه نمره گذاری پرسشنامه

ارتباط بین سوالات و فرضیه های پژوهش

معرفی روش های آماری و نرم افزارهای مورد

جمع بندی فصل سه

۳-۳-جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری

جامعه آماری در این پژوهش شامل تمامی دانشجویان رشته ی اقتصاد و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز بود. حجم نمونه با بهره گرفتن از جدول کرجسی و مورگان ۲۶۰ نفر به دست آمد. جهت انتخاب افراد نمونه از روش نمونه گیری طبقه ای با نسبت مساوی استفاده گردید

۳-۴-ابزار انداره گیری:

ابزار اندازه گیری در پژوهش حاضر شامل سه دسته پرسشنامه بود:

۱: پرسشنامه سبک های دلبستگی:

پرسشنامه سبک های دلبستگی دارای ۱۵سوال است که توسط هزین و شیور[۷۴]( ۱۹۸۷) ارائه شده است. این پرسشنامه در سبک مقیاس (۵ نقطه ای) توسط شرکت کنندگان درجه بندی گردید که به هرگز نمره صفر و تقریباً همیشه نمره ۴ تعلق می‌گیرد. از آزمودنی خواسته شد تا گزینه هایی را انتخاب کنند که سبک مشخص آن ها را در روابط نزدیک بهتر توصیف می‌کند. نمرات خرده مقیاس های دلبستگی توسط میانگین ۵ سوال هر خرده مقیاس به دست آمده پنج ماده پرسشنامه مربوطه به سبک های دلبستگی ایمن ۵ ماده مربوط به سبک دلبستگی نا ایمن اجتنابی و ۵ ماده مربوط به سبک های دلبستگی نا ایمن دو سوگرا.

تحلیل عاطفی پرسشنامه هیزن و شیور (۱۹۸۷) توسط کولینزورید[۷۵] (۱۹۹۰) به استخراج سه عامل عمده منجر شد که توسط پژوهشگران به عنوان ظرفیت پیوستن به روابط نزدیک و صحیحی تفسیر می شود. هیزن و شیور پایایی باز آزمایی کل این پرسشنامه را ۸۱% و پایایی با الفای کرونباح را ۷۸% به دست آوردند.کولینزورید هم پایایی بالایی با الفای کرونباخ ۷۹% ‌در مورد این ابزار به دست ‌آوردند. هیزن و شیور روایی ملاکی و محتوی را خوب گزارش نمودند و روایی سازه آن را در حد بسیار مطلوب گزارش داده‌اند. همچنین بررسی روایی همزمان این پرسشنامه توسط رحیمیان (۱۳۸۳) رابطه مثبت و معناداری را نشان داده است .

۲: پرسشنامه مکانیسم های دفاعی:

پرسشنامه مکانیسم های دفاعی: مکانیزم دفاعی آزمودنی ها در این پژوهش با بهره گرفتن از فرم فارسی پرسشنامه مکانیسم دفاعی که توسط بشارت، شریفی، ایروانی( ۱۳۸۱ ) هنجاریابی شده است، اندازه گیری شد. این پرسشنامه یک ابزاری ۴۰ سوالی و با مقیاس ۵ درجه ای لیکرت است که بیست مکانیزم دفاعی را بر حسب سه سبک دفاعی رشد یافته (مانند مکانیزم والایش و شوخ طبعی)، نوروتیک (مانند آرمانی سازی و واکنش متضاد) و رشد نایافته (مانند جا به جایی و دلیل تراشی) را می سنجد. ضریب های الفای کرونباخ پرسش های هر یک از سبک های رشد یافته، رشد نایافته و نوروتیک در فرم فارسی برای کل آزمودنی ها به ترتیب ۷۵، ۷۴ و ۷۳ درصد به دست آمد که نشانه ی همسانی درونی رضایت بخش برای فرم ایرانی پرسش نامه سبک های دفاعی محسوب می شود. اعتبار باز آزمایی پرسش نامه ی سبک‌های دفاعی برای یک نمونه ی ۳۰ نفری در دو نوبت محاسبه شد. در پژوهش حاضر ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه حاضر برای هر یک از سبک های رشد یافته، رشد نایافته و نوروتیک به ترتیب ۰٫۸۶، ۰٫۷۹ و ۰٫۸۱ درصد به دست آمد.

۳: پرسشنامه ۲۸سوالی سلامت روانی یا عمومی(GHQ-28):

فرم ۲۸ ماده‌ای پرسشنامه سلامت روان که در این پژوهش از آن استفاده شده توسط گلدبرگ[۷۶] در سال ۱۹۷۹ تدوین یافته و سوال‌های آن بر اساس روش تحلیل عامل بر روی فرم ۶۰ ماده‌ای اولیه استخراج گردیده است. این پرسشنامه نیز همانند فرم اولیه مشتمل بر ۴ مقیاس فرعی است، اما هر یک از آن ها دارای ۷ پرسش است. مقیاس‌های تشکیل دهنده پرسشنامه ی سلامت روان ۲۸ سوالی عبارت است از:

۱-علائم جسمانی کردن

۲- اضطراب و بی خوابی

۳- اختلال در کنش کارکرد اجتماعی

۴-افسردگی اساسی

در تمامی سوال‌ها فرد باید ‌گزینه‌هایی را که با اوضاع و احوال او بیشتر مطابقت دارد مشخص نماید. پاسخ فرد به هر یک از پرسش‌ها، در یک طیف چهار در جه ای «از خیلی کمتر از حد معمول، کمتر از حد معمول، در حد معمول، بیشتر از حدمعمول، خیلی بیشتر از حدمعمول » مشخص می‌شود. در همه گزینه‌ها، درجات پایین نشان دهنده سلامتی و درجات بالا حاکی از عدم سلامتی و وجود ناراحتی در فرد است (گلدبرگ[۷۷]، ۱۹۷۹)

روش نمره گذاری پرسشنامه سلامت روان بدین ترتیب است به هر پاسخ از راست به چپ، نمره صفر، یک، دو و سه تعلق می‌گیرد، الف صفر، ب یک، ج دو، د سه در نتیجه نمره فرد در هر یک از خرده مقیاس‌ها از صفر تا ۲۱ و در کل پرسشنامه از صفر تا ۸۴ خواهد بود. نمرات هر آزمودنی در هر مقیاس به طور جداگانه محاسبه شده و پس از آن نمرات ۴ زیر مقیاس را جمع کرده و نمره کلی را به دست می‌آوریم. در این پرسشنامه نمره کمتر بیانگر سلامت روان بهتر می‌باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...