بنابیر این اهداف این تحقیق بشرح زیر می‌باشند.

    1. بررسی سودمندی متغییر سود تقسیمی در بازار بورس اواراق بهادار تهران ،و جمع‌ آوری شواهد تجربی در خصوص فرضیه محتوای اطلاعاتی سود تقسیمی بوده واین که آیا سهام‌داران می‌توانند از سود تقسیمی اطلاعاتی ‌در مورد سودهای آتی واحدهای تجاری کسب نمایند.

    1. کمک به سرمایه گذاران بازار سرمایه ‌کشور که با شناخت بهتر از اثرات سود تقسیمی ‌در مورد سود های آتی به سرمایه گذاری در سهامی بپردازند که حداکثر بازدهی برای ایشان کسب نمائید و این امر باعث رونق بازار سرمایه و همچنین رونق اقتصاد کشورگردد.

۵-۱) چار چوب نظری تحقیق

اعلام سود برآوردی ، دارای محتوای اطلاعاتی بوده و مو جب نوسان قیمت سهام می شود ( عبده تبریزی، ۸۶،،۱۳۸۵ ،۷۳)ارزش اطلاعات حسابداری از دیدگاه سرمایه گذاران از طریق تحقیقات مشاهده ای مورد آزمون قرار گرفته وهمبستگی اطلا عات منتشرشده حسابداری و تغیرات قیمت سهام محاسبه و تحلیل شده است . چنانچه این همبستگی با اهمیت باشد می توان آ ن را شاهدی بر سودمندی اطلاعات حسابداری برای سرمایه گذاران به شمار آورد( شباهنگ،۱۳۸۲،۸۶)

تاثیر اطلا عات حسابداری بر بازده غیر عادی آ تی سهام با ویژگی کیفی مر بوط بودن این اطلاعات ارتباط منطقی دارد، مربوط بودن اطلاعات حسابداری ، شامل توان تفسیر وضعیت فعلی و پیش‌بینی وضعیت آتی واحد اقتصادی است.نتایج حاصله تحقیقات نشان می‌دهد که اطلاعات مر بوط به درجه اهرم مالی ، اقلام تعهدی ،نرخ بازده سرمایه گذاری ، رشددارایی ثابت ، تغییر در وجوه نقد عملیاتی، ارزش بازار شرکت ،نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام ، هزینه استقراض وتوزیع سود نقدی بر بازده غیر عادی آتی سهام تاثیر گذار است ( بهرامفر ، ۱۳۸۶،۱۲).

تئوری‌های زیر به نوعی رابطه سود وقیمت را تعیین می‌کنند:

طبق نظریه سرمایه گذاری « کارایی بازار» که از سوی اویگنه فاما در سال ۱۹۷۰ مطرح شد در هر زمان ، قیمت ها تحت تا ثیر اطلاعات موجود در باره سهام و بازار است . ‌به این ترتیب طبق این نظریه هیچ سرمایه گذاری از لحاظ پیش‌بینی سود سهام نسبت به سرمایه گذار دیگر مزیتی ندارد زیرا هیچ سرمایه گذاری به اطلاعاتی بیش از دیگر سر مایه گذاران دسترسی ندارد.

طبق نظریه کارایی بازار سهام همواره بر مبنای قیمت منصفانه وارزش واقعی شان داد وستد می‌شوند و غیر ممکن است یک سرمایه گذار بتواند سهامی را با قیمت پایین تر از ارزش واقعی اش بخرد یا با قیمتی بالاتر از ارزش واقعی اش بفروشد. بدین ترتیب کسب سودی بالاتر از سود متوسط بازار غیر ممکن و تنها راه کسب سود بالاتر خرید سهام با ریسک بیشتر است.

۶-۱)مدل تحقیق وشیوه اندازه گیری متغیرها

در این تحقیق ما با بررسی رابطه بازده سال جاری سهام و سودهای آتی برای واحدهای تجاری که در سال جاری سود پرداخت می‌کنند در مقایسه با واحدهایی که سود پرداخت نمی کنند سعی در ارائه مدارک و شواهد جدیدی برای فرضیه محتوای اطلاعاتی سود تقسیمی می باشیم.

مدل مورد استفاده در این تحقیق برگرفته از مدل آماری (سولان ،شانکن،کاتری و کولینز در سال ۱۹۹۴) بوده و آزمون فرضیات فوق ‌بر اساس مدل رگرسیون و با ایجاد تابع خطی به شرح ذیل صورت پذیرفته است:

فرمول۱-۱)

متغییر وابسته :

: عبارت است از بازده سهام برای سال مالیt که ازطریق فرمول ذیل محاسبه شده است:

  • :عبارت است از بازده شرکت در سال مالی t

۲-۱)

    • : قیمت سهم در پایان دوره

    • : قیمت سهم در ابتدای دوره

    • :سود تقسیمی هر سهم

    • : درصد کل افزاش سرمایه

  • : درصد افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات

عدد ۱۰۰۰ مربوط به قیمت اسمی هر سهم می‌باشد

متغییر های مستقل

: عبارت است از سود یا زیان خالص برای سال مالی۱-t که به وسیله ارزش بازار حقوق صاحبان سهام در ابتدای سال t همگن شده است.

:عبارت است از سود یا زیان خالص برای سال مالی tکه به وسیله ارزش بازار حقوق صاحبان سهام در ابتدای سالt. همگن شده است.

:عبارت است از سود یا زیان خالص برای سال مالی ۱+ tکه به وسیله ارزش بازار حقوق صاحبان سهام در ابتدای سال مالی t همگن شده است.

متغیرهای کنترل

: عبارت است از یک متغیر ساختگی۱که برای شرکتهائی که بر اساس مجمع عمومی عادی سالانه خود سود نقدی تصویب کرده‌اند و درصد تقسیم آن در سال مالی tبالای از ۱۰%می‌باشد دارای ارزش یک و برای شرکت هائی که سود نقدی پرداخت نمی کنند یا درصد تقسیم سود کمتر از۱۰% باشدارزش آن برابر صفر است .

بر اساس ماده ۹۰ قانون تجارت شرکت باید ۱۰ درصد از سود قایل تقسیم خودر ا پرداخت نماید بر این اساس در این تحقیق فرض می شود که در صد توزیع سود تا سقف ۱۰ درصد دارای محتوای اطلاعاتی برای بازار نبوده و نشأت گرفته از الزام قانون می‌باشد.

۳:عبارت است از یک متغیر ساختگی[۳] مربوط به واحد های تجاری ای که توزیع سود تقسیمی طی سال های۲- t تا t بیشتریا مساوی ۳۳ درصد در دوره مذکور باشد.

۷-۱) فرضیه های تحقیق

فرضیه اصلی اول:

۱)بین سود سال آتی و بازده سهام در بازار سرمایه ایران رابطه وجود دارد .

فرضیه اصلی دوم:

۲) در شرکت های پرداخت کننده سود بین سود سال آتی و بازده سهام رابطۀ بزرگتری در مقایسه با شرکتهایی که سود پرداخت نمی کنند وجود دارد.

فرضیه اصلی دوم به صورت فرضیات فرعی زیر ارائه می شود:

فرضیه فرعی الف:

۱-۲)بین سود سال آتی و بازده سهام در شرکت های پرداخت کننده سود در بازار سرمایه ایران رابطه وجود دارد.

فرضیه فرعی ب:

۲-۲)بین سود سال آتی و بازده سهام در شرکت هائی که سود پرداخت نمی کنند در بازار سرمایه ایران رابطه وجود دارد.

فرضیه اصلی سوم:

۳) در شرکت هائی که سود بیشتری پرداخت می‌کنند بین سود سال آتی و بازده سهام رابطۀ بزرگتری در مقایسه با شرکتهایی که سود بیشتری پرداخت نمی کنند وجود دارد.

فرضیه فرعی ج:

۱-۳)بین سود سال آتی و بازده سهام در شرکت هائی که سود بیشتری پرداخت می‌کنند در بازار سرمایه ایران رابطه وجود دارد.

فرضیه فرعی د:

۲-۳)بین سود سال آتی و بازده سهام در شرکت هائی که سود بیشتری پرداخت نمی کنند در بازار سرمایه ایران رابطه وجود دارد.

۸-۱) تعریف واژه ها واصطلاحات تحقیق

سهم عادی[۴]:

یک نوع ورقه بهادار که نشان دهنده مالکیت شرکت است.)ریموند . پی نو ،۱۳۷۵،۴۷۰)

سهام ممتاز[۵]:

نوعی از سهام که در مقایسه با سهام عادی (از نظر دریافت سود سهم )اولویت دارد. دارنده این سهام مبلغ معینی سود هر سهم دریافت خواهد کرد و حق وی نسبت به دارایی‌های شرکت محدود است.) ریموند . پی نو ،۱۳۷۵، ۴۷۰)

نرخ قیمت به سود سهام[۶] (P/E)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...