۲-الف-۱-۱ تعریف دولت فدرال

یکی از تعاریف رایج، تعریف دولت فدرال آمریکا است که نخستین بار در سال ۱۹۷۷ مطرح و در سال ۱۹۹۷ با تغییراتی اندک مجدداً ارائه شد ( هالاهان و کافمن۲، ۲۰۰۳ ). در این تعریف آمده است:” ناتوانی یادگیری خاص عبارت است از وجود اختلال در یک یا بیش از یک فرایند روان شناختی پایه که در فرایند درک یا کاربرد زبان شفاهی یا نوشتاری نقش دارد. این اختلال موجب بروز نقص در توانایی افراد در گوش دادن۳ ، فکر کردن۴ ، صحبت کردن۵، خواندن۶ ، نوشتن۷ ، هجی کردن۸ یا محاسبات ریاضی۹ می‌گردد . این اصطلاح شرایطی چون معلولیت های ادراکی۱۰، آسیب مغزی۱۱ ، اختلال جزیی در کارکرد مغز ۱۲ ، نارساخوانی ۱۳ و زبان پویشی تحولی را شامل می شود “.

    1. Samuel Kirk

    1. Hallahan & Kauffman

    1. listening

    1. thinking

    1. speaking

    1. reading

    1. writing

    1. spelling

    1. mathematical calculations

    1. perceptual handicaps

    1. brain injury

    1. minimal brain dysfunction

  1. dyslexia

این اصطلاح ‌در مورد کودکانی که مشکلات یادگیری آن ها از ناتوانی های حرکتی، بینایی یا شنوایی، عقب ماندگی ذهنی، آشفتگی های هیجانی، فقر محیطی، فرهنگی یا اقتصادی ناشی می شود، به کار برده نمی شود.

۲-الف-۱-۲ تعریف انجمن مشترک ملی برای ناتوانی های یادگیری

انجمن مشترک ملی برای ناتوانی های یادگیری ۱(۱۹۸۸) تعریف زیر را برای ناتوانی های یادگیری ارائه داده است: ” ناتوانی یادگیری اصطلاحی عام است که به گروهی ناهمگن۲ از اختلال ها اشاره دارد که به صورت مشکلات معنا دار در اکتساب۳ و کاربرد شنیدن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، استدلال۴ یا توانایی‌های ریاضی بروز می‌کند. این اختلال ها ذاتی و درونی اند، فرض بر این است که از اختلال در کارکرد سیستم اعصاب مرکزی ناشی می‌شوند و احتمال وقوع آن ها در تمام دوران زندگی وجود دارد. مشکل در خود نظم دهی، ادراک اجتماعی و تعامل اجتماعی ممکن است با ناتوانایی یادگیری همراه باشد، ولی ایجادکننده آن نیست. اگرچه ممکن است ناتوانی یادگیری با سایر معلولیت ها ( برای مثال: آسیب حسی، عقب ماندگی ذهنی و آشفتگی هیجانی شدید ) یا عوامل بیرونی ( برای مثال: تفاوت های فرهنگی ،آموزش ناکافی یا نامناسب ) همراه باشد. ولی نتیجه این شرایط یا عوامل نمی باشد.”

اختلال در کارکرد اعصاب مرکزی، اختلال کارکردی عصب روان شناختی نیز نامیده می شود. منظور از این اصطلاح این است که سیستم اعصاب و مغز به لحاظ ساختاری آسیب ندیده اند ولی کارکرد آن ها در کودکان با ناتوانی یادگیری با کودکان بدون ناتوانی یادگیری تفاوت دارد .

    1. national joint committee for Learning Disabilities

    1. heterogeneous

    1. acquisition

  1. reasoning

۲-الف-۱-۳ تعریف و طبقه بندی

مفهوم ناتوانی یادگیری از حیطه های مختلفی چون پزشکی، روان شناسی و آموزش و پرورش تاثیر گرفته است. تعاریف اولیه بر عوامل عصب شناختی و تعاریف اخیر بر سازه‌های تحصیلی۱ تأکید دارد. به رغم تفاوت هایی که بین تعاریف جاری وجود دارد اغلب آن ها در مواردی که در پی می‌آیند مشترکند:

– وجود تفاوت معنادار بین سطح پیشرفت واقعی۲ و مورد انتظار۳

– وجود مشکل در انجام تکالیف تحصیلی و یادگیری

– وجود اختلال در فرایند های روان شناختی پایه

– نارسایی در کارکرد سیستم اعصاب مرکزی

– عدم وجود عقب ماندگی ذهنی، اختلالات هیجانی، فقر محیطی، معلولیت های حسی یا ناتوانی های جسمانی( میین، ۱۹۹۶ ) .

    1. academic constructs

    1. actual achievement

  1. expected

ناتوانی یادگیری را می توان در دو طبقه کلی قرار داد: ناتوانی های یادگیری تحولی۱ و ناتوانی های یادگیری تحصیلی۲ .پژوهشگرانی که از دیدگاه عصب روان شناختی / تحولی به ناتوانی های یادگیری می نگرند به دنبال علل زیر بنایی مشکلات دانش آموزان در یادگیری اند. اختلال های عصب روان شناختی / تحولی۳ شامل اختلال های زیست شناختی / ژنتیکی۴ ، ادراکی – حرکتی، دیداری، شنیداری، حافظه و توجه است. ( کاوالی، فورنس و بندر۵ ، ۱۹۸۷ ). پژوهشگرانی که از جنبه پیشرفت تحصیلی به ناتوانی یادگیری توجه می‌کنند، مشکلات دانش آموزان را در رابطه با محتوا و فرایند های درگیر در یادگیری موضوع های تحصیلی بررسی می‌کنند. همچنین متغیرهای دیگری نیز بر مهارت تحصیلی تاثیر می‌گذارند. زبان، خواندن، نوشتن، هجی کردن، ریاضیات و کارکردهای اجرایی۶ از جمله ی این متغیرها به شمار می‌آیند ( آدلمن و تایلور۷ ، ۱۹۹۳ ؛ لنز ، الیس واسکانلون۸ ، ۱۹۹۶ ؛ استرومسکی۹ ، ۱۹۹۷ ). از دیدگاه عصب روان شناختی / تحولی، کودکان با ناتوانی یادگیری با مجموعه ای از مشکلات مربوط به پردازش اطلاعات وارد مدرسه می‌شوند. ناتوانی های یادگیری تحولی، مشکلات توجه، حافظه، اختلال در تفکر و کاربرد زبان را شامل می شود. این مشکلات به ندرت قبل از ورود به مدرسه مشخص می‌شوند، زیرا اغلب کودکان قبل از ورود به مدرسه با تکالیفی که مستلزم به کارگیری مهارت های تحصیلی است سروکار ندارند، در نتیجه این مشکلات به مدرسه کشیده می‌شوند ( والری۱۰ ، ۱۹۹۲ ). و به ایجاد ناتوانی های یادگیری تحصیلی در خواندن، ریاضیات، نوشتن یا هجی کردن منجر می‌شوند ( لیون ، ۱۹۹۴ ) .

    1. peve lopmental leaming disahlities

    1. academic achievement learning disabilities

    1. neuropsychological/ developmental

    1. biological/ geneticaldisorders

    1. Kaval,Forness & Bender

    1. executive functions

    1. Adelman & Taylor

    1. Lenz,Ellis & Scanlon

    1. Sturomski

  1. Wolery

از دیدگاه عصب شناختی / تحولی، ناتوانی یادگیری در فرد ریشه دارند نه در محیط. ‌بنابرین‏ اولین فرضیه در باره این افراد وجود آسیب مغزی و اختلال در کارکرد یا ساختار مغز است. از این دیدگاه این مشکلات می‌توانند در مهارت های تفکر، حافظه و توجه اختلال ایجاد کنند. ( کرک، گالا گرو آناستازیو۱ ، ۲۰۰۰ ) از دیدگاه آموزشی اختلال در زبان شفاهی، اختلال در خواندن، اختلال در نوشتن و اختلال در ریاضی از ناتواتی های یادگیری مهم به شمارمی رود.

۲-الف-۱-۴ شیوع

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...