بررسی ورودی ها و خروجی های موثر بر قابلیت بازاریابی … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
![]() |
عملکرد کسب و کار
- عملکرد بازار
– سهم بازار
- عملکرد مالی
- رشد فروش
- حاشیه فروش
ساختار سازمانی
- رسمی بودن/ رسمیت
- متمرکز بودن/ تمرکز - تخصصی بودن/ گروه بندی و تفکیک افراد
گرایش کارآفرینانه
بازارگرایی
شکل۲-۶) مدل تحلیلی و روابط متغیرها(نیکومرام و حیدرزاده، ۱۳۸۲: ۸۴)
نتایج نشان میدهد که گرایش کارآفرینانه، رابطه مستقیم و مثبتی با بازارگرایی ندارد، بلکه از طریق کاهش گروهبندی، تاثیر معکوسی بر بازلرگرایی قابل مشاهده است. همچنین مشخص شده است که تاثیر اجرای گرایش کارآفرینانه هنگامی که توسط بازارگرایی تعدیل میگردد با هنگامی که توسط بازارگرایی تعدیل نگردد، تفاوتی نمیکند و بیتاثیر است. سازمانها برای ایجاد یا حفظ اصول بازارگرایی در سازمان خود، باید به کاهش گروهبندی در ساختار سازمانی خود همت گمارند. به عبارت دیگر، با کاهش میزان گستردگی وظایف، در یک محدوده از پیش تعیین شده، یا به عبارت دیگر کاهش تخصصی بودن- به این معنا که کارها و فعالیتهای سازماان کمتر به وظایف جداگانه و تخصصی تفکیک و تقسیم شوند- در راستای اجرای اصول بازارگرایی قدم خواهند گذارند( نیکومرام و حیدرزاده، ۱۳۸۲).
-
- بیگی(۱۳۸۲) در یک مطالعه- پایان نامه کارشناسی ارشد- تحت عنوان« شناسایی موانع سازمانی موثر بر بازارگرایی در شعب بانک رفاه»، در قالب یک تحقیق توصیف- پیمایشی به بررسی موانع ساختاری، سیستمی و استراتژیک شعب بانک رفاه پرداخته استو در این مطالعه به منظور سنجش بازارگرایی از ابعاد مقیاس نارور و اسلاتر(۱۹۹۰) شامل مشتریگرایی، رقیبگرایی، بقای بلندمدت و هماهنگی بین واحدها و نیز از بعد استفاده بهینه از اطلاعات بازار(کوهلی و جاورسکی،۱۹۹۰) استفاده شده است. موانع موثر بر بازارگرایی نیز در قالب موانع ساختاری، سیستمی و استراتژیک مورد بررسی قرار گرفته است. داده های این تحقیق از طریق پرسشنامه از آن دسته از کارمندان شعب بانک رفاه گردآوری شده است که دارای حداقل دو سال تجربه شغلی در زمینه ارائه خدمات بانکی باشند. داده های بدست آمده با بهره گرفتن از آزمون فرض آماری میانگین یک جامعه و آزمون فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافتههای این تحقیق حاکی از آن است که موانع سیستمی بیش از موانع ساختاری و استراتژیکی (با ترتیب اولویت سیستمی، ساختاری و استراتژیکی) مانع از بازارگرایی در شعب میگردد. همچنین در بین موانع ساختاری، پیچیدگی بیش از موانع دیگر مانع از بازارگرایی در شعب بانک رفاه میگردد. در بین موانع سیستمی نیز، ناکارآمدی سیستم پرسنلی بیش از سایر موانع بر بازارگرایی در شعب بانک رفاه می شود. موانع استراتژیکی، استراتژی تمایز بیش از موانع دیگر مانع بازارگرایی در شعب بانک رفاه می شود. لذا اتخاذ تدابیری در جهت کاهش پیچیدگی و توجه به کارمندیابی مناسب، انتخاب صحیخ نیروهای واجد شرایط، وجود سیستم ارتقاء و انتصاب مناسب، وجود سیستم تشویقی و تنبیهی مناسب و در صورت استفاده از استراتژی تمایز، طراحی خدمات جدید، ارائه خدمات جانبی به مشتری، انتخاب نام و مارک مناسب برای خدمات و تلاش مداوم در زمینه ابداع و تحقیق و توسعه، پیشنهاد میگردد.
-
- خانمحمدی(۱۳۸۶) در یک مطالعه به بررسی میزان بازارگرایی در شرکتهای مستقر در مراکز رشد تهران پرداخته است. در این تحقیق مدل بازارگرایی« کوهلی وجاورسکی» که بر مبنای سه عنصر کلیدی« هومندی، توزیع هوشمندی و پاسخگویی به نیازهای بازار» میباشد. برای سنجش میزان بازرگرایی انتخاب شده است. جامعه آماری تحقیق شامل شرکتهای مستقر در مراکز رشد واحدهای فناور شهر تهران بود که از بین آنها ۴۰ واحد بهصورت نمونه گیری طبقهای تصادفی انتخاب گردیده و با بهره گرفتن از ابزار پرسشنامه داده های مورد نیاز جمعآوری شده است. برای تعیین اعتبار پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده گردیده، که میزان آلفای کرونباخ برابر با ۷۷% بدست آمده است. نتایج تحقیق نشان داده که میزان بازارگرایی در شرکتهای مستقر در مراکز رشد تهران پایین است.
-
- دعایی و بختیاری (۱۳۸۶) در یک مطالعه تحت عنوان « تاثیر فرهنگ بازارمحوری بر عملکرد بازرگانی شرکتهایی قطعه ساز خودرو مشهد» مطرح کرده اند که تاکنون بصورت نظری بارها ادعا شده است که بازارمحوری با بهبود عملکرد بازرگانی شرکتها رابطه داشته و موجب سوق دادن بیشتر عملکرد نیروهای سازمانبه سمت بازار و مشتری می شود. به اعتقاد آنها تحقیقات منظم و تجربی باری درک عمیقتر و اثبات این ادعاها بخصوص در محیط ایرانی کمتر انجام شده است. بر این اساس هدف این تحقیق، بررسی رابطه بین بازارمحوری و عملکرد بازرگانی در محیطی ایرانی عنوان شده است. مدل مفهومی مورد استفاده در این تحقیق به شرح شکل(۲-۷) میباشد.
این تحقیق از نظر روش، توصیفی- پیمایشی مبتنی بر همبستگی میباشد. شرکتهای قطعه ساز خودرو در شهر مشهد به عنوان جامعه آماری تحقیق در نظر گرفته شده اند. در راستای هدف تحقیق، بعد از بررسی نظریه های مختلف در عرصه بازارمحوری، مدل جدیدی برای این مفهوم ارائه گردیده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که بین بازارمحوری و عملکرد بازرگانی رابطه مثبت وجود دارد.
مشتریمحوری
تجزیه و تحلیل مشتری
عملکرد بازرگانی
پاسخگویی به مشتری
عملکرد مالی
رقیبمحوری
تسلط بر بازار
گرایش به بازار
تجزیه و تحلیل رقیب
واکنش در مقابل رقبا
اثربخشی در بازار
هماهنگی بین وظیفه ای
جمعآوری اطلاعات
انتشار اطلاعات
پاسخگویی
شکل۲-۷) مدل مفهومی مطالعه(دعایی و بختیاری، ۱۳۸۶: ۶۶)
در این مطالعه یک فرضیه اصلی و سه فرضیه فرعی به شرح زیر طراحی و آزمون شده است:
فرضیه اصلی: بین بازارمحوری و عملکرد بازرگانی رابطه مثبت وجود دارد.
فرضیه فرعی ۱: بین بازارمحوری و عملکرد مالی شرکت رابطه مثبت وجود دارد.
فرضیه فرعی ۲: بین بازارمحوری و تسلط شرکت در بازار رابطه مثبت وجود دارد.
فرضیه فرعی ۳: بین بازارمحوری و اثربخشی شرکت در بازار رابطه مثبت وجود دارد.
در این مطالعه به منظور سنجش عملکرد بازرگانی از ده مولفه به شرح زیر استفاده شده است:
عملکرد مالی، سود نقدینگی، نرخ بازگشت سرمایه، تسلط بر بازار: حجم فروش، رشد فروش و سهم بازار و اثربخشی شرکت در بازار: موفقیت محصول جدید، حفظ مشتری، جذب مشتری و کیفیت محصول(دعایی و بختیاری، ۱۳۸۶).
۲-۳-۲)پژوهشهای خارجی
-
- ماریا اسمیرنوا و همکارانش[۵۲] (۲۰۱۱) در مقالهای تحت عنوان «تاثیر بازارگرایی بر روی توسعه قابلیت های ارتباطی و نتایج عملکرد در شرکتهای صنعتی روسیه ارائه کرده اند که در این مقاله نقش موقعیت بازارگرایی را بعنوان یک مقدمه برای پیشرفت قابلیت های ارتباطی و اجرای (عملکردی) شرکتهای صنعتی روسیه بررسی می کند. که این پژوهش نقش مستقیم جنبه های مختلف بازارگرایی را روی اجرای تجارت در مقایسه با تاثیر غیر مستقیم آن در برابر توسعه یک سری قابلیت های ارتباطی شرکت را با توجه به ساختارهای ارتباطی آزمایش می کند. این تحقیق اثرات مختلف مولفههای بازارگرایی: مشتریگرایی- رقیبگرایی- هماهنگی بین بخشی را چه بصورت مستقیم و چه بصورت غیر مستقیم تعیین می کند. که نشان میدهد که در بازارهای صنعتی روسیه رقیبگرایی مستقیما و به نحو مثبتی بر روی عملکرد تاثیر می گذارد، در حالیکه دومولفه دیگر (مشتریگرایی و هماهنگی بین بخشی) بازارگرایی تنها یک تاثیر متوسط روی عملکرد شرکتها از طریق توسعه قابلیت های ارتباطی دارند.
-
- در مطالعاتی که در سال ۲۰۱۰ توسط ایساک نگیوگی[۵۳]، رونا جونسین[۵۴] و پیتر ایردیلی[۵۵] انجام شده است. این مطالعه به بررسی قابلیت های ارتباطی برای ارزیابی تولید و ابداع در SMEs[56] می پردازد. هدف این تحقیق بررسی قابلیت های ارتباطی که توسط عرضهکنندگان کوجک و متوسط در روابط با مشتریان بیشتر توسعه پیدا کردند میباشد و از اهداف دیگر آن به بررسی تاثیرات این قابلیت های ارتباطی روی ارزش تولید و ابداع اشاره کرد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که ممکن است مجموعه شناخته شده قابلیت های ارتباطی توسط عرضهکنندگان کوچک و متوسط برای اینکه این امکان را به آنها بدهد تا درباره نوآوری اطلاع رسانی کنند و از آن حمایت کنند و نیز به منظور ایجاد ارزش در نظر مشتریان کنونی و احتمالشان ابتکارات را به مرحله اجرا درآورند و برای بالابردن همزمان موقعیتشان به عنوان عرضهکنندگان ارجح و پسندیده بکار گرفته باشند و این تحقیق جزو اولین پژوهشهایی است که یک معیار مفهومی و مشارکت تجربی مربوط به قابلیت های ارتباطی و نیز ارزش تولید و ابداع عرضهکنندگان کوچک متوسط را مطرح می کند.
-
- طبق مطالعه ای که توسط الیساندرو پاگانو[۵۷]، در سال ۲۰۰۹ صورت گرفته، در مقالهای تحت عنوان «تاثیر قابلیت های ارتباطی در سازماندهی فعالیتهای منابع بین المللی». هدف اصلی از این تحقیق ارزیابی مفهوم ابعاد درونی سازمانی به منظور سنجش قابلیت های ارتباطی است و بیشتر روی موضوع مکانیسمهای درونی برای فعالیتهای بین المللی تمرکز می کند. بررسی صورت گرفته در این تحقیق نشان میدهد که در بسیاری از موارد تحقیق روی پیشرفت قابلیت های ارتباطی توسط MNC در محدوده فعالیتهای بین المللی نشان داده شده است.
-
- در سال ۲۰۰۴ مطالعه ای توسط لنگراک و همکاران[۵۸] در مورد رابطه بین بازارگرایی و عملکرد با توجه به نقش فعالیتهای پیش از توسعه محصول جدید انجام شد که در این تحقیق با بهره گرفتن از اطلاعات ۱۲۶ شرکت هلندی روابط ساختاری بین بازارگرایی، تبحر در فعالیتهای پیش از توسعه عملکرد محصول جدید و عملکرد سازمانی را بررسی مینماید که نتایج این تحقیق نشان میدهد که بازارگرایی رابطه مثبتی با تبخر در برنامه ریزی راهبردی، خلق ایده و کشف آن دارد. برنامه ریزی راهبردی و خلق ایده ها با عملکرد محصول جدید رابطه مثبت دارد و عملکرد محصول جدید نیز به نوبه خود رابطه مثبتی با عملکرد سازمانی دارد.
-
- در پژوهشی که در سال ۲۰۰۳ توسط مایدیو[۵۹] با عنوان «بازارگرایی و عملکرد تجاری واحدهای کسب و کار» بیان شد که از بازارگرایی میتوان به عنوان راهبرد سازمان برای رسیدن به مزیت رقابتی پایدار، مبتنی بر تولید و استفاده از نوآوری بهره جست. مطالعات نشان داد شرکتهای بیمهی که هنوز محصول محورند فاقد ارتباط نزدیک با مشتریان هستند، در حالی که شرکتهای موفق بیمه تمرکز خود را به نیازهای بازار تغییر دادهاند و اقدام به کسب اطلاعات در مورد مشتری کرده و از پژوهشهای بازار برای ایجاد ایده به منظور طراحی محصولات جدید استفاده می کنند.
-
- بر اساس مطالعه ای که میلان[۶۰]، در سال ۲۰۰۲ ، با عنوان «بازارگرایی در خدمات» صورت گرفته است. بیان شد که همزمان با رشد و توسعه اقتصادی، بخش خدمات نیز گسترش مییابد و لذا نیاز مشتریان به خدمات رو به افزایش است. نتایج حاصله نشان از آن دارد که ارتباط مثبت بین رضایتمندی مصرف کنندگان و بازارگرایی وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که استفاده از علم بازارگرایی در بخش خدمات، سازمانها را در امر بهره برداری از مزایای مهم داخلی سازمان یاری میدهد.
- در سال ۲۰۰۱ مازار [۶۱]در پژوهشی با عنوان «اثرات بازارگرایی بر اثربخشی و کارایی» چنین بیان شد که بین بازارگرایی و معیارهای اثربخشی ( مانند کیفیت خدمات و معیارهای کارایی هزینه مانند بهرهوری) رابطه مثبتی برقرار است. همچنین عملکرد تجاری و سوددهی با اثربخشی و کارایی هزینه مرتبط است. نتایج حاصله نشانگر آن است که بازارگرایی بر اثربخشی در کشورهای در حال توسعه (مانند لهستان) و سپس بر کشورهای توسعه یافته (مانند فنلاند) تاثیر بیشتری دارد. در این پژوهش از مقیاسهای MIKTOR و SERVQUAL استفاده شده است.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-04-13] [ 05:42:00 ب.ظ ]
|