دانلود فایل پایان نامه با فرمت word : پروژه های پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه ها در مورد ارتباط میان … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
![]() |
PCLOSE
Default model
.۰۸۵
.۰۵۴
.۱۱۷
.۰۳۲
Independence model
.۳۱۷
.۲۹۵
.۳۴۰
.۰۰۰
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱) مقدمه
مهمترین مرحله در هر نوع مطالعه و پژوهش، مرحله بحث و نتیجه گیری است. بدیهی است که پژوهش در هر زمینهای که انجام شود دارای هدف و انگیزه خاص است. لیکن آنچه مهم است نتایج و دستاوردهای حاصل از آن است که میتوانند کاربرد پیدا کنند. نتایج و پیشنهادها علاوه بر آنکه از نظر کاربردی کردن پژوهش اهمیت دارد، در ایجاد و تقویت انگیزه در پژوهشگران و همچنین در هموار نمودن راه مطالعات و تحقیقات کاملاً مؤثر است. این فصل براساس خلاصه و نتیجه گیری از یافتههای تحقیق ( یافتههای توصیفی و یافتههای استنباطی ) محدودیت ها، پیشنهادات اجرایی و پیشنهاد برای محققین آتی تنظیم شده است.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۵-۲ ) نتایج آمار توصیفی :
۱- جنسیت: از ۲۶۵ نمونه انتخاب شده ۱۹۱ نفر (۷۲ درصد) مرد و ۷۴ نفر (۲۸ درصد) زن بوده اند. نتایج آمار توصیفی این تحقیق نشان دهنده این موضوع است که اکثریت نمونههای مورد مطالعه را مردان تشکیل میدهند.
۲- سن: از ۲۶۵ نمونه انتخاب شده ۱۱ نفر (۲/۴ درصد) از ۳۰ سال کمتر، ۱۴۸ نفر (۸/۵۵ درصد) ۳۱ تا ۴۰ سال، ۹۴ نفر(۵/۳۵ درصد) ۴۱ تا ۵۰ سال و ۱۲ نفر (۵/۴ درصد) ۵۰ سال به بالا بوده اند. نتایج آمار توصیفی مربوط به سن نشان میدهد که سن اکثر پاسخ دهندگان بین ۳۱ تا ۴۰ سال میباشد.
۳- میزان تحصیلات: از ۲۶۵ نمونه انتخاب شده ۱۴۷ نفر (۵/۵۵ درصد) فوق لیسانس و ۱۱۸ نفر (۵/۴۵ درصد) دارای مدرک دکتری هستند.
۴- درجه علمی: از ۲۶۵ نمونه انتخاب شده ۱۴۷ نفر (۵/۵۵ درصد) مربی، ۱۱۶ نفر (۸/۴۳ درصد) استادیار و ۲ نفر (۸/۰ درصد) دانشیار هستند.
۵- نوع استخدامی: از ۲۶۵ نمونه انتخاب شده ۱۱۲ نفر (۲/۴۲ درصد) رسمی- قطعی، ۹۲ نفر (۷/۳۴ درصد) رسمی ـ آزمایشی ، ۲۰ نفر (۵/۷ درصد) پیمانی و ۴۱ نفر (۵/۱۵ درصد) قراردادی هستند.
۶- سابقه کار: از ۲۶۵ نمونه انتخاب شده ۳۴ نفر (۸/۱۲ درصد) از ۵ سال کمتر ،۱۱۰ نفر (۵/۴۱ درصد) ۵ تا ۱۰ سال، ۶۶ نفر (۹/۲۴ درصد) ۱۱ تا ۱۵ سال، ۴۴ نفر (۶/۱۶ درصد) ۱۵ تا ۲۰ سال و ۱۱ نفر (۲/۴ درصد) ۲۱ سال به بالا هستند.
۷- سرمایه اجتماعی: سرمایه اجتماعی متغیر مستقل تحقیق میباشد که کمترین امتیاز آن ۷۱/۱ و بیشترین امتیاز ۵ و میانگین نمرات ۶۷/۳ و انحراف معیار آن ۶۹/۰ و واریانس آن برابر ۴۸/۰ میباشد. این نتایج نشان میدهد که سرمایه اجتماعی اعضای هیأت علمی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سطح بالای میانگین قرار دارد.
۸- سرمایه ارتباطی: بعد سرمایه ارتباطی که یکی از ابعاد متغیر مستقل تحقیق میباشد کمترین امتیاز آن ۷۱/۱ و بیشترین امتیاز ۵ و میانگین نمرات ۷۷/۳ و انحراف معیار آن ۷۴/۰ و واریانس آن برابر ۵۸/۰ میباشد. این نتایج نشان میدهد که بعد سرمایه ارتباطی اعضای هیأت علمی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سطح بالای میانگین قرار دارد.
۹- سرمایه شناختی: بعد سرمایه شناختی یکی از ابعاد متغیر مستقل تحقیق میباشد که کمترین امتیاز آن ۱ و بیشترین امتیاز ۵ و میانگین نمرات ۷۰/۳ و انحراف معیار آن ۹۲/۰ و واریانس آن برابر ۸۵/۰ میباشد. این نتایج نشان میدهد که بعد سرمایه شناختی اعضای هیأت علمی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سطح بالای میانگین قرار دارد.
۱۰- سرمایه ساختاری: بعد سرمایه ساختاری یکی از ابعاد متغیر مستقل تحقیق میباشد که کمترین امتیاز آن ۶۷/۱ و بیشترین امتیاز ۵ و میانگین نمرات ۸/۳ و انحراف معیار آن ۷۱/۰ و واریانس آن برابر ۵/۰ میباشد. این نتایج نشان میدهد که بین سه بعد سرمایه شناختی، سرمایه ارتباطی و سرمایه ساختاری، سرمایه ساختاری اعضای هیأت علمی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در بالاترین سطح میانگین قرار دارد. این بعد الگوی کلی و روابطی را که در سازمان ها یافت میشود در نظر دارد. به عبارت دقیق تر ارتباطی که افراد با یکدیگر در سازمان برقرار میکنند را در بر میگیرد. بر این اساس ارتباطات در دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان به شیوهای مطلوب صورت میپذیرد و ساختار روابط دارای مطلوبیت کارکردی است.
۱۱- اخلاق حر فه ای: اخلاق حرفهای متغیر وابسته تحقیق میباشد که کمترین امتیازآن ۷۵/۲ و بیشترین امتیاز ۷۵/۴ و میانگین نمرات ۹۲/۳ و انحراف معیار آن ۴۲/۰ و واریانس آن برابر ۱۷/۰ میباشد. این نتایج نشان میدهد که رعایت مولفههای اخلاق حرفهای در اعضای هیأت علمی، بالاتر از حد میانگین است. اخلاق حرفهای در این تحقیق از مسئولیت اجتماعی و علمی و تعلق به اجتماع علمی و خلاقیت و توانمند بودن در عملکرد پژوهشی و آموزشی فرد تشکیل شده است.
۵-۳) نتایج آمار استنباطی :
بررسی فرضیه اصلی:
بین سرمایه اجتماعی و اخلاق حرفهای در اعضای هیأت علمی رابطه معنی داری وجود دارد.
برای بررسی این فرضیه به علت نرمال نبودن متغیر اخلاق حرفهای از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. در سطح خطای ۰۱/۰ سطح معنی داری کمتر از ۰۱/۰ میباشد. بنابراین H0 رد میشود و H1 پذیرفته میشود. بنابراین بین سرمایه اجتماعی و اخلاق حرفهای رابطه معنی دار وجود دارد (۰۱/۰ < سطح معنی داری ). شدت این رابطه نیز برابر با ۵۲۰/۰ است که بیانگر رابطه مستقیم بین سرمایه اجتماعی و اخلاق حرفهای میباشد. به عبارت دیگر هرچه سرمایه اجتماعی در میان اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد رشت افزایش یابد اخلاق حرفهای عضو هیأت علمی نیز افزایش مییابد. میتوان اظهار نمود که افزایش روابط مبتنی بر صداقت واعتماد دو جانبه بین همکاران، روحیه انتقاد پذیری، همکاری، کارتیمی (تیمهای کاری تعریف شده در گروه یا دانشکده)، تعهد به اهداف، رجحان منافع سازمان، عضو یک خانواده مشترک بودن، ارزش ها و اهداف مشترک، شناخت و همکاری بر اساس الگوهای فرهنگی مشترک (تجارب، اسطوره ها، داستان ها واستعارههای سازمانی), روابط شخصی گرم و صمیمانه بین همکاران، ارتباطات کاری مستحکم و مستمر بین همکاران، ساختار ارتباطی تسهیل کننده برای آموزش و پژوهش میتواند اخلاق حرفهای را در میان اعضای هیأت علمی دانشگاههای آزاد استان گیلان افزایش دهد. در حقیقت سرمایه اجتماعی مجموعه هنجارهای موجود در سیستمهای اجتماعی است که موجب ارتقای سطح همکاری اعضای آن جامعه گردیده و موجب پایین آمدن سطح هزینههای تبادلات و ارتباطات میگردد. که ارتقا و بهبود این موضوع باعث افزایش اخلاق حرفهای افراد میگردد. نتایج مطالعات حاضر با نتایج مطالعات فراستخواه (۱۳۸۵) و علی زاده اقدام و همکاران (۱۳۹۰) همسو است.
بررسی فرضیه فرعی اول:
بین سرمایه شناختی و اخلاق حرفهای در اعضای هیات علمی رابطه معنی داری وجود دارد.
برای بررسی این فرضیه به علت نرمال نبودن هر دو متغیر از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. همانطور که مشاهده میشود در سطح خطای ۰۱/۰ سطح معنی داری کمتر از ۰۱/۰ میباشد. بنابراین H0 رد میشود و H1 پذیرفته میشود. میتوان اظهار نمود که بین سرمایه شناختی و اخلاق حرفهای اعضای هیأت علمی رابطه معنی دار وجود دارد (۰۱/۰ < سطح معنی داری ). شدت این رابطه نیز برابر با ۳۷۱/۰ است که بیانگر رابطه مستقیم بین سرمایه شناختی و اخلاق حرفهای میباشد. به عبارت دیگر هرچه سرمایه شناختی در میان اعضای هیأت علمی افزایش یابد، اخلاق حرفهای نیز افزایش مییابد. این بعد در برگیرنده میزان اشتراک کارکنان درون یک شبکه اجتماعی یا درک مشترک میان آنان است و به ماهیت ارتباطات میان افراد در یک سازمان شامل زبان و کدهای مشترک و روایت های مشترک میپردازد که نتایج تحقیق نشان داد که افزایش این موضوع باعث افزایش اخلاق حرفهای در فرد میشود. نتایج مطالعات حاضر با نتایج مطالعات اندرسون و همکاران (۲۰۰۰) همسو است.
بررسی فرضیه فرعی دوم:
بین سرمایه ارتباطی و اخلاق حرفهای در اعضای هیات علمی رابطه وجود دارد.
برای بررسی این فرضیه به علت نرمال نبودن هر دو متغیر از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. در سطح خطای ۰۱/۰ سطح معنی داری کمتر از ۰۱/۰ میباشد. بنابراین H0 رد میشود و H1 پذیرفته میشود. میتوان اظهار نمود که بین سرمایه ارتباطی و اخلاق حرفهای اعضای هیأت علمی رابطه معنی دار وجود دارد (۰۱/۰ < سطح معنی داری ). شدت این رابطه نیز برابر با ۴۹۷/۰ است که بیانگر رابطه مستقیم بین سرمایه ارتباطی و اخلاق حرفهای اعضای هیأت علمی میباشد. به عبارت دیگر هرچه سرمایه ارتباطی در میان اعضای هیأت علمی افزایش یابد، اخلاق حرفهای نیز افزایش مییابد. این بعد ماهیت روابط در یک سازمان را در بر می گیرد. در حالیکه بعد ساختاری بر این امر متمرکز می گردد که آیا کارکنان در یک سازمان، با هم در ارتباط هستند یا خیر، بعد ارتباطی بر ماهیت و کیفیت این ارتباطات متمرکز است. این بعد شامل اعتماد هنجارها، تکالیف و انتظارات و احساس هویت می شود که افزایش این موضوع باعث افزایش اخلاق حرفهای در فرد میگردد. نتایج مطالعات حاضر با نتایج مطالعات آرمیتو و همکاران (۲۰۱۱) علی زاده اقدام و همکاران (۱۳۹۰) همسو است.
بررسی فرضیه فرعی سوم:
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-04-13] [ 09:14:00 ب.ظ ]
|