۳-۲-۵-۱- استانداردهای BPM
استاندارد در لغت، به معنای معیار متعارف و مرسومی است که مورد پذیرش همگان قرار دارد. در مورد مدیریت فرایند کسب­وکار نیز با چند استاندارد شناخته شده روبرو هستیم از جمله:
۳-۲-۵-۱-۱- استانداردBPMN[38]
استانداردی برای ترسیم و توصیف فرآیندها بینBPMS های مختلف است] ۵[. استانداردBPMN ، از نمودارهای فرایند کسب­وکار[۳۹] تشکیل می­ شود، که نموداری است برای ایجاد مدل گرافیکی در تمام مراحل عملیات فرایند کسب­وکار. این نمودارها از نمادهایی ساخته می­شوند که به­راحتی توسط همه کاربران کسب­وکار از جمله تحلیل­گران، که پیش­نویس اولیه­ فرآیندها را آماده می­سازند و توسعه­­دهندگان فنی که مسئول اجرای تکنولوژی هستند و در نهایت، مدیران کسب­وکار، که وظیفه­ی مدیریت و نظارت بر فرآیندها را عهده­دار هستند؛ قابل درک است]۴۳[.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

ارتباط بین سطوح گوناگون و افراد مختلف درگیر در فرآیندهای کسب­وکار، به­واسطه‌ی استاندارد BPMN قابل حل است. همچنینBPMN امکان نگاشت به یکی از زبان‌های اجرایی سیستم‌های مدیریت فرآیندهای کسب­وکار مانند BPEL [۴۰]را نیز فراهم نموده است. بنابراین، BPMNپلی استاندارد برای فاصله‌ی بین طراحی و پیاده‌سازی فرآیندهای کسب­وکار را فراهم می‌سازد. این استاندارد توسط سازمان مدیریت فرایند کسب­وکار [۴۱]BPMI، در سال ۲۰۰۴ ارائه شد. این استاندارد در سال ۲۰۰۶ عضو رسمی کنسرسیوم گروه مدیریت شئ­گرا(OMG)[42] شد و به عنوان یکی از استانداردهای بین ­المللی مورد تأیید این سازمان قرار گرفت. BPMN ، اصلی­ترین ابزار و استاندارد در فن­آوریBPM می­باشد. پس از انتشار نسخه اولیه و غیررسمیBPMN 2.0 ، در ابتدای سال ۲۰۱۱، این استاندارد تاکنون دو بار مورد بازنگری قرار گرفته است.
هدف اولیه‌یBPMI ، از کار روی علائم مورد استفاده در BPMN، توسعه‌ی روشی برای مدل­سازی بود که منجر به ایجاد مدل‌هایی شود که به سهولت و سادگی برای همه‌ی کاربران کسب­وکار، قابل فهم باشد. این کاربران می‌توانند طیف متنوعی از افراد با تخصص‌های مختلف را در بر گیرند، از تحلیل­گران کسب­وکار که طرح اولیه­ فرآیندها را می‌ریزند، تا توسعه‌دهندگان فنی که مسئول پیاده‌سازی تکنولوژی مناسب برای اجرای فرآیندها هستند، و نهایتاً، افرادی از کسب­وکار، که مسئول مدیریت و نظارت بر آن فرآیندها هستند. ابزار مورد استفاده در BPMN، بر مبنای تکنیک‌های رسم فلوچارت بوده و ویژه‌ی فرآیندهای کسب­وکار طراحی شده است. از آن‌جا که کار با فلوچارت‌ها آسان و سریع است، BPD می‌تواند بر سرعت و سهولت درک فرآیندها و برقراری ارتباط بین کاربران مختلف، مؤثر واقع شود. عملاً BPD شبکه‌ای از اشیاء گرافیکی ‌است که فعالیت‌ها (یا کارها) و کنترل‌های جریان (چگونگی ترتیب اجرای فعالیت‌ها) را نمایش می­دهد.
۳-۲-۵-۱-۲- استانداردXPDL[43] :
این استاندارد به عنوان مبادله­ تعاریف فرآیندها، بین موتورهای گردش کار مختلف، تعریف شده است.XPDL توسط کنسرسیوم مدیریت گردش کارWFMC)[44]) تعریف شده است. WFMC، یک سازمان علمی تحقیقاتی متشکل از تولیدکنندگان، کاربران، تحلیل­گران و گروه ­های دانشگاهی تحقیقاتی گردش کار می­باشد، که در سال ۱۹۹۳ پایه­گذاری شده است. مأموریت این سازمان، ترویج و توسعه استفاده از گردش کار است. بدین منظور این سازمان سعی می­ کند از طریق ایجاد استانداردهایی برای یکسان­سازی واژگان و اصطلاحات نرم افزاری، تعامل و همکاری گردش کارهای متفاوت با یکدیگر را تسهیل و تسریع نماید. اولین نسخه این استاندارد تحت عنوان XPDL1.0 در سال ۲۰۰۲ و آخرین نسخه آن نیز با عنوان XPDL 2.1 در سال ۲۰۰۸ ارائه شد.XPDL 2.1 از استانداردBPMN هم پشتیبانی می­ کند. تقریباً، همه ابزارهای مدل­سازی فرایند استانداردXPDL را، به رسمیت شناخته­اند و می­توانند مدل­های فرآیندی را تحت این استاندارد، با دیگر ابزارها مبادله کنند. اساساً، XPDLزبانی است که بر مبنای استانداردXML برای توصیف طراحی مدل­های فرآیندی ایجاد شده است.
۳-۲-۵-۱-۳- استاندارد [۴۵] BPML:
استاندارد مدل­سازی و توصیف فرآیندها می­باشد و یک فرازبان برای طراحی فرایند­های حرفه­ای است؛ همان­طوریکه XML یک فرازبان برای طراحی حرفه­ای داده ­ها است. BPML یک مدل اجرایی مجزا را برای فرآیندهای مشارکتی و انتقالی تولید می­ کند که بر مبنای مفهوم یک دستگاه حالت محدود انتقالی بنا نهاده شده است.
۳-۲-۵-۱-۴- استاندارد BPEL :
BPEL به معنای زبان اجرای فرایند کسب­وکار می­باشد. این استاندارد زبانی برای توصیف فرآیندها و توسعه­ای از BPML برای کار با سرویس­های وب است] ۵[. توصیفات نوشته شده باBPEL ترتیب اجرای یک فرایند را مشخص می­ کند که توسط موتورهای گردش کار قابل اجرا هستند. این استاندارد در اصل توسط شرکت های Microsoft و IBM برای توصیف نحوه­ تعامل برنامه ­های مختلف در یک سلسله فرآیندی طراحی شده است؛ اما، در حال حاضر تقریباً همه شرکت های ارائه دهنده BPMS از آن پشتیبانی می­ کنند. نسخه جدیدتری از این زبان برای کار با سرویس­های وب طراحی شده است که تحت عنوانBPEL4WS[46] شناخته می­ شود.
بنابراین سنجش فن­آوری محصولات در سیستم مدیریت فرایند کسب­وکار به بسترهای نرم­افزاری تکنولوژی، پشتیبانی از تنظیم و هماهنگی، پشتیبانی از طرح­ریزی دقیق، زیرساخت- سیستم عامل، رایانش ابری، منبع باز یا منبع بسته بودن کد نرم افزار، انعطاف پذیری برنامه­نویسی، زبان مدل­سازی پشتیبانی از استانداردهای جهانی، قابلیت همکاری بین زبان­های مختلف مدل­سازی فرایند کسب­وکار، قابلیت همکاری بین روش­های مدل­سازی فرایند ساده و زبان مدل­سازی فرایند کسب­وکار، پشتیبانی از ارتباط بین زبان مدل­سازی فرایند کسب­وکار و زبان­های اجرایی فرایند کسب­وکار، پایگاه داده ­ها، معماری نرم­افزار، طراح OS، مرورگر وب، پرتال، خدمات وب، پیام، LDAP، مستندات استانداردهای مورد استفاده، مجوز محصولات، قابلیت حمل و نصب نرم­افزار بستگی دارد (جدول ۳-۵).
جدول ۳-۵- شاخص­ های فن­آوری محصولات در مدیریت فرایند کسب­وکار

۵
فن­آوری محصولات

۵-۱

بسترهای نرم­افزاری تکنولوژی

۵-۲

پشتیبانی از تنظیم و هماهنگی

۵-۳

پشتیبانی از طرح­ریزی دقیق

۵-۴

زیرساخت – سیستم عامل

۵-۵

رایانش ابری

۵-۶

منبع باز یا منبع بسته بودن کد نرم­افزار

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...