• توابع هدف دیگر: به غیر از توابع هدف یادشده، از توابع دیگری نیز در برخی مطالعات استفاده شده اند که از آن جمله می­توان به مجموع هزینه­ های ایجاد و توسعه معابر، میزان مصرف سوخت، آلودگی هوا و مواردی مشابه اشاره کرد.
  • رویه تخصیص سفر (پیوست الف):
  • تخصیص سفر در قالب یک مساله سطح پایین تخصیص سفر تعادل کاربر.
  • تخصیص سفر در قالب یک مساله سطح پایین تخصیص سفر تعادل سیستم.
  • تخصیص سفر در قالب یک مساله سطح پایین تخصیص سفر تعادل کاربر تصادفی.
  • تخصیص سفر در قالب تخصیص همه یا هیچ.

مسایلRNDP عموماً با ورودی­ ها و محدودیت­های زیر مطرح می­شوند.به طور کلی، ورودی­های مسالهRNDP به شرح زیر هستند:

  • توپولوژی شبکه معابر شهری
  • میزان تقاضای سفر برآورد شده بین هر یک نقاط شبکه در واحد زمان تعیین شده
  • ویژگی­های معابر از قبیل ظرفیت، تعداد خط­ها، تابع زمان سفر آنها
    • مشخصات گزینه­ های نامزد برای بهبود شبکه
    • (( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

  • میزان بودجه در دسترس برای بهبود شبکه
  • حرکات مجاز در هر مرحله از مراحل تقاطع چراغ دار

محدودیت­­هایی که معمولاً در اینگونه مسایل مد نظر قرار می­گیرند، بدین شرحند:

  • محدودیت های فنی:
  • محدودیت­های اتصال: باید بین هر مبدا-مقصد دست کم یک مسیر وجود داشته باشد.این محدودیت باعث میشود که از ایجاد شبکه ­های نا­متصل جلوگیری شود.
  • محدودیت شبکه: به هر گره دست کم یک لینک وارد و دست کم یک لینک از آن خارج شود (در واقع، این دو محدودیت مانع از ایجاد یک شبکه ناهمبند می شوند).
  • کمینه و بیشینه زمان دور، زمان سبز، جریان و از این قبیل.
  • محدودیت­های خارجی: این محدودیت­ها کرانی را برای متغیرها تعیین می­ کنند. البته، این محدودیت­ها می توانند در مساله در نظر گرفته نشوند که این بستگی به ساختار مساله دارد.
  • محدودیت هزینه کل بهبود شبکه.
  • محدودیت حداکثر و حداقل افزایش ظرفیت قابل اعمال برای هر یک از معابر.
  • حداکثر سطح ایجاد انتشار آلودگی هوایی.
  • حداکثر سطح آلوگی صوتی.
  • محدودیت تخصیصی: این محدودیت­ها همواره در مسایلRNDP وجود دارند.
  • اثرات متقابل عرضه و تقاضا
  • بیشتر نبودن جریان­های عبوری از معابر از ظرفیت آنها که این محدودیت در مورد توابع هدف افزایش ظرفیت ذخیره کاربرد دارد.

بخش اعظم مطالعات صورت گرفته در رابطه با RNDP، مربوط به مسایلCNDP است. یکی از علت­ها برای گستردگی مطالعات در این زمینه، پیوستگی دامنه متغیرهاست که امکان به کارگیری رویه­های مدل سازی و روش­های حل متفاوت­تری را نسبت به سایر مسایل فراهم می ­آورد. اما در مورد مسایلDNDP در استفاده از روش­های حل معمول مسایل خصوصاً روش­های مبتنی بر مشتق­گیری محدودیت­های زیادی وجود دارند. در هر حال، خود مسایل CNDP از نظر حجم محاسباتی مورد نیاز یکی از مشکل­ترین مسایل در علم حمل­ونقل هستند. مسالهCNDP معمولاً در ادبیات با در نظر گرفتن افزایش ظرفیت معابر به صورت یک متغیر پیوسته است که برای هر یک معابر یک کران بالا و یک کران پایین برای میزان افزایش ظرفیت قابل اعمال تعریف می­ شود. در برخی از مطالعات نیز ترکیب این تصمیم با تنظیم چراغ­های راهنمایی یا تعیین عوارض عبور از معابر مطرح می­ شود. اغلب مطالعات CNDP اقدام به توسعه روش­های مختلف برای حل مسالهکرده­اند و تعریف مسایل مورد مطالعه اغلب مشابه است.
مطالعات انجام شده در زمینه مسایلDNDP نسبت به CNDP محدودتر هستند که همان گونه که قبلاً نیز اشاره شد، این امر به دلیل پیچیدگی مضاعف مساله ناشی از حضور متغیرهای گسسته است. بخشی از مطالعاتDNDP در قالب ادبیات کلاسیک مسایل RNDP می­گنجد که از همان ابتدا و همزمان با CNDP مورد توجه محققان بوده است. متغیرهای عمده مورد بررسی در این مسایل متغیر ایجاد معابر جدید در شبکه و یا افزایش ظرفیت معابر موجود در قالب متغیرهای گسسته است، که اغلب به صورت متغیر صفر و یک، که نشانگر انتخاب یا عدم انتخاب پروژه بهبود است، مطرح می­شوند. این تصمیمات به تنهایی یا در ترکیب با یکدیگر منظور می­شوند. بخش دیگر مطالعات، جهت به معابر و تخصیص خط­ها در دو طرف معابر را به تنهایی و یا در ترکیب با یکدیگر بررسی می کنند. اغلب این مطالعات به جای تخصیص سفر تعادلی، از تخصیص سفر همه یا هیچ استفاده کرده اند. قریب به اتفاق روش­های حل مورد استفاده در مسایل DNDP از نوع ابتکاری یا بالا ابتکاری هستند.
سومین گروه از مسایل RNDPمسایل MNDP هستند. مطالعات انجام شده در این زمینه بسیار اندک است که اغلب آنها به دهه اخیر باز می­گردد. تصمیمات مطرح در این مسایل ترکیبات متنوعی از تصمیماتCNDP و DNDP است. خلاصه مطالعات انجام شده در زمینه RNDP در جدول ‏۲‑۱آمده است.
در جدول ۲-۱، تقاضای ثابت با F، تقاضای الاستیک با E، تخصیص تعادل کاربر قطعی با DUE و تخصیص تعادل کاربر تصادفی با SUE نشان داده شده ­اند.
جدول ‏۲‑۱- خلاصه مطالعات انجام شده در زمینه MNDP

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...