دانلود پایان نامه و مقاله – الف.مفهوم کرایهی باربری[۶۵] – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
![]() |
نکتهای که علیرغم سکوت قانونگذار باید یادآور شد این است که درصورتی این نوع کشتیها میتوانند موضوع عقد رهن قرار گیرند که قبلاً مراحل ثبت موقت را به شرح ماده ۲۵ آییننامهی ثبت کشتیها و شناورها، مصوب ۱۰/۹/۱۳۴۴ هیئت وزیران، طی کرده باشند و سپس رهن در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود. سازمان بنادر و کشتیرانی میتواند از تاریخی که تیر اصلی کشتی بر روی آن نصب میشود، سند ثبت موقت صادر کند. بدین منظور، سازندگان کشتی باید اظهارنامهای مشتمل بر شماره ردیف ساخت و مشخصات تفصیلی کشتیِ در دست ساختمان را تهیه و به اداره مرکزی ثبت کشتیها ارائه کنند. سند ثبت موقتی که بدین صورت تحصیل میشود، پس از تکمیل ساختمان کشتی و تحویل آن به مالک، از درجه اعتبار ساقط بوده و باید به اداره مرکزی ثبت کشتیها مسترد شود. سپس اداره مرکزی ثبت کشتیها به کلیه مدارک ارائه شده رسیدگی میکند و کشتی را در دفتر ثبت کشتیها به ثبت و مندرجات آن را به امضای صاحب آن یا نمایندهاش میرساند.[۶۳]
به روشنی معلوم است که کشتی و کشتی درحال ساختمان به طریق اولی باید به ثبت برسد تا معاملات و حقوق وارد بر کشتی به رسمیت شناخته شود و دارای آثار حقوقی مربوط گردد.
در حقوق آمریکا، رهن در قبال سرمایهگذاری در ساخت کشتی از حوزه قضایی و قلمرو حقوق دریایی خارج است و در نتیجه، از قوانین فدرال پیروی نمیکندو تابع قوانین ایالتی است و تنها پس از اتمام ساخت، قابلیت به رهن نهادن برای اخذ وام طبق قانون رهن کشتی فدرال را دارد.[۶۴]
۲٫ رهن کشتی قابلدریانوردی
اینگونه رهن اصولاً به وسیله مالک و به منظور تحصیل اعتبار برای پرداخت مخارج یومیه و جاری کشتی منعقد میشود. اما، همیشه اینگونه نیست؛ چرا که در حین سفر دریایی گاهی شرایطی پیش میآید که فرمانده که مالک کشتی هم نیست، به دلیل ضرورت باید اقداماتی فوری جهت حفظ جان مسافران یا بار کشتی انجام دهد. به همین دلیل، در ماده ۸۹ به این شرایط اضطراری و فوری اشاره شده است؛ لذا، در وهلهی اول، فرمانده باید کشتی را به رهن بگذارد تا وجوه لازم برای ادامه سفر دریایی را کسب کند و همینطور که در ماده ۹۰ آمده است: «اگر کشتی قادر به حرکت نباشد، فرمانده میتواند با رعایت تشریفات ماده ۸۹ بار را به کشتی دیگر انتقال دهد و از طریق وثیقه دادن کشتی، کرایه بار و سایر هزینه ها را تا بندر مقصد تأمین و پرداخت نماید».
بند دوم: رهن کرایهی باربری
یکی از اقسام رهن دریایی که حائز اهمیت فراوان است، رهن کرایهی باربری است. این قسم رهن، بهصراحت قانونگذار دریایی در ماده ۸۹ قانون پیشبینی شده که از وظایف خاص فرماندهی کشتی در شرایط استثنایی است. با توجه به اینکه رهن کرایهی باربری یکی از نقاط افتراق رهن مدنی و رهن دریایی است و در شرایط خاص امکانپذیر است، در این مبحث ابتدائاً تعریفی از کرایهی باربری ارائه خواهد شد و سپس، به تبیین قابلیت رهن کرایهی باربری خواهیم پرداخت.
الف.مفهوم کرایهی باربری[۶۵]
قانون دریایی در فصل مربوط به باربری دریایی صراحتاً کرایه حمل را تعریف ننموده است. گرچه قرارداد باربری را اینگونه تعریف کرده: «قرارداد باربری فقط قراردادی است که بر اساس بارنامهی دریایی یا اسناد مشابه دیگری که برای حملونقل کالا از طریق دریاست منعقد میشود و این اسناد که به استناد قرارداد اجاره کشتی رابطه بین متصدی باربری و دارندهی بارنامه یا سند مذکور از زمان صدور را تعیین کند، قرارداد باربری تلقی میگردد» (بند ۲، ماده ۵۲ قانون دریایی).
بنا به ماده ۳۳۷ قانون تجارت: «متصدی حملونقل کسی است که در مقابل اجرت، حمل اشیاء را برعهده دارد». میتوان دریافت که قرارداد باربری عقدی معوض است و کرایهی باربری طلبی است که متصدی حمل از طرف مقابل قرارداد دارد. به عبارت دیگر، یکی از وظایف و تعهدات فرستنده کالا در قراردادهای حملونقل و باربری دریایی، پرداخت حقالزحمه یا اجرت مورد توافق به متصدی باربری است.
معمولاً اجرت را در هنگام تحویل کالا و به میزانی که واقعاً تحویل شده است،میتوان پرداخت، مگر اینکه خلاف آن شرط شود. گاهی در قرارداد شرط میشود که اجرت از پیش، پرداخت شود و در مواردی هم کرایه به نسبت قابل پرداخت خواهد بود و اگر گیرنده کالا آن را تحویل نگیرد، ممکن است مالک کشتی استحقاق دریافت کرایهی بازگرداندن آن را هم پیدا کند.[۶۶]
درباره تعیین میزان کرایهی باربری اصولاً طرفین قرارداد از آزادی کامل و تام برخوردارند. اما، معمولاً در قراردادهای باربری، معیارهایی برای تعیین میزان کرایه حمل وجود دارد که اجمالاً به آن ها اشاره میکنیم:
ـ گاهی میزان کرایه بر اساس روز و ماه یا بر اساس سفر معین تعیین میشود.
ـ گاهی بر اساس وزن کالا و گاهی هم حجم آن ها یا هر دو معیار با هم درنظر گرفته میشوند.
ـ گاهی اجرت بر اساس تعداد دستگاهها و ماشینآلات که بارگیری شده مشخص میشود.
ـ شیوهای که جدیداً رایج شده، تعیین کرایه بر اساس قیمت کالا است و تعیین قیمت کالا هم بنابر توافق طرفین ممکن است بر اساس ارزش و کمیت کالا در بندر مقصد و به هنگام تخلیهی بار یا در زمان بارگیری مشخص شود و اغلب شرط میشود که در بندر مقصد و به هنگام تخلیه محاسبه و پرداخت شود؛ چرا که در زمان بارگیری اغلب امکان دقت و تحقیق در کمیت و مقدار کالا وجود ندارد.[۶۷]
ماده ۸۹ قانون دریایی در شرایط اضطراری که کشتی برای تأمین مخارج ضروری و فوری احتیاج به تأمین اعتبار دارد، در وهلهی اول رهن خود کشتی و کرایهی باربری را جهت تأمین اعتبار پیشبینی کردهاست. از لحن این ماده برمیآید که قانونگذار در شرایط اضطراری رهن کشتی و رهن کرایهی باربری را همعرض دانسته است؛ یعنی فرمانده میتواند بنا به مصلحت، یا کشتی را به رهن گذارد یا کرایهی باربری و اولویتی بین این دو نیست.
باید یادآور شد که برخی کرایه حمل را از مصادیق منفعت دانستهاند؛ زیرا، درواقع عایدی کشتی است که تدریجاً حاصل میشود و از عین نمیکاهد[۶۸]، لیکن در این پایاننامه از منظر دینبودن بررسی میگردد.
ب. قابلیت رهن کرایهی باربری
پیش از پرداختن به موضوع قابلیت رهن کرایهی باربری، مناسب است در ابتدا تعریفی از رهن دین که در میان فقهای امامیه مطرح است، ارائه شود.
فقهای امامیه، دین را مالی کلی دانستهاند که به سببی در ذمهی یک شخص برای شخص دیگر ثابت است.سبب ثبوت دین در ذمه، گاهی از امور اختیاری، مانند قرض و مبیع در سلم و ثمن در نسیه و گاهی از امور قهری، مانند مصادیق ضمان است[۶۹].با این وجود، در هیچ یک از آرای و آثار فقهاء، تعریفی مستقل از رهن دین بیان نشده و صرفاً به حکم آن پرداخته شده است. با دقت در مبانی استدلال فقهای امامیه میتوان رهن دین را عقدی دانست که به موجب آن بدهکار، طلب خود از دیگری را وثیقهی بدهی خود قرار میدهد تا در صورت عدم پرداخت دین در سر رسید یا تعذر پرداخت، بستانکار قادر به استیفای طلب خود از محل رهینه باشد؛ بنابرین، رهینه در واقع طلب است و نه دین. با این وجود، عقد مذکور در میان فقهاء به رهن دین شهرت یافته است. حال آنکه اطلاق عنوان «رهن طلب» مناسب با حقیقت این نهاد است.اما، به لحاظ تداول این عبارت در میان فقهاء، از آن با عنوان «رهن دین» یاد میشود.[۷۰]
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1401-09-26] [ 12:25:00 ب.ظ ]
|