نوع۱: خوداظهاری توسط کلانتری­ها؛
نوع۲: سنجش رضایت ارباب­رجوع توسط معاونت اجتماعی؛
نوع۳: بازرسی محسوس و نامحسوس توسط بازرسی؛
نوع۴: ارزیابی تخصصی توسط رده­ها؛
نوع۵: ممیزی توسط طرح و برنامه و بودجه ناجا؛
برگزاری جشنواره مکنا؛
طراحی و اجرای ممیزی؛
ارائه مشاوره به کلیه کمیته­ های تخصصی و اجرایی (در زمینه استانداردسازی فرآیندها، زیرساخت­ها و انجام ارزیابی­ها)؛
طراحی سامانه جامع اطلاعات مدیریت مکنا شامل:
سامانه داشبورد واحدهای متقاضی؛
سامانه اطلاع­رسانی؛
سامانه نظام پیشنهادها؛
سامانه تسهیل در ارتباطات و تعاملات؛
سامانه داشبورد مدیریتی طرح مکنا؛
مدیریت و راهبردی سامانه جامع مکنا؛
اجرای سیستم آموزش مدیریتی مکنا (فرماندهان، معاونین و مدیران، ممیزان، مربیان، دبیران کمیته­ها و افسران مکنا)؛
تهیه و ارائه گزارش نهایی از نظارت بر انطباق اقدامات انجام­شده در رده­ها با اقدامات مصوب در کمیته­ های اجرایی؛
ارائه پیشنهادها و دستورالعمل­های تکمیلی به شورای راهبری؛
جمع­بندی نتایج حاصل از ارزیابی­ها و اعلام رتبه ­بندی نهایی؛
دبیرخانه شورای اجرایی و راهبری مکنا؛
پیگیری مصوبات شورای اجرایی.
واحدهای متقاضی استقرار مکنا
واحدهایی که می­توانند متقاضی استقرار مکنا باشند، به­ صورت زیر قابل طبقه ­بندی­اند:
واحدهای دارای مراجعین مردمی شامل کلانتری­ها، پاسگاه­ها، پلیس راهور، سازمان وظیفه عمومی و مراکز آموزشی نظامی و دانشگاه علوم انتظامی امین؛
پلیس و رده­های مأموریتی در سه سطح شهرستانی، استانی و ستاد ناجا؛
رده­های پشتیبانی در سه سطح شهرستانی، استانی و ستاد ناجا؛
فرماندهی انتظامی استان­ها و شهرستان­ها.
۳- مدل کیفیت و تعالی مکنا
مدل مدیریت کیفیت و تعالی مکنا از ۱۱ معیار تشکیل شده است. این معیارها، هسته و قلب این مدل هستند و مبنای ارزیابی یک واحد متقاضی قرار می­گیرند. مفاهیم بنیادین تعالی که مبنای این معیارها هستند، اهدافی را نشان می­ دهند که یک واحد سرآمد باید به آنها دست یابد و لذا از طریق معیارهای متناظر می­توان در بازه­های زمانی مختلف چگونگی دستیابی به اهداف تعیین­شده را رصد و ارزیابی نمود. معیارهای مدل مدیریت کیفیت و تعالی مکنا به دو دسته به­شرح زیر تقسیم می­شوند:
دسته اول؛ توانمندسازها:
هفت معیار اول این مدل توانمندساز هستند؛ اینها عواملی می­باشند که ناجا را برای رسیدن به نتایج عالی، توانمند می­نمایند. این معیارها عبارتند از؛ فرماندهی، خط­مشی و راهبرد، سرمایه انسانی، فرآیندها، الگوهای محیطی، الگوهای رفتاری و منابع سازمان.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

دسته دوم؛ نتایج:
چهار معیار دوم این مدل نتایجی هستند که واحدهای سرآمد در حوزه ­های مختلف به آنها دست پیدا می­ کنند و بیان­کننده دستاوردهای حاصل از اجرای مناسب توانمندسازها هستند، این موارد عبارتند از؛ نتایج امور انتظامی، نتایج کارکنان، نتایج مراجعین و نتایج کلیدی عملکرد.
همان­طور که گفته شد معیارهای توانمندساز شامل مواردی می­شوند که یک واحد متقاضی انجام می­دهد تا به نتایج مورد انتظارش دست یابد و معیارهای نتایج شامل آن چیزهایی است که یک واحد به دست می ­آورد و حاکی از اثربخشی توانمندسازها می­باشند. نتایج، ماحصل توانمندسازها بوده و توانمندسازها به کمک بازخوردهای دریافتی از نتایج بهبود می­یابند. شکل (۲۶-۲) ساختار مدل مدیریت کیفیت و تعالی مکنا را نشان می­دهد.
الگوهای خط­مشی و
محیطی راهبرد
سرمایه الگوهای
انسانی رفتاری
فرآیندها
شکل ۲۶-۲: مدل مدیریت کیفیت و تعالی در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
(دفتر تحقیقات معاونت طرح وبرنامه ناجا ، ۱۳۹۰)
۴- ابعاد و مؤلفه­ های مکنا
اجرای طرح مکنا در رده­های مختلف ناجا، باید منجر به تغییرات عمده در نیروی انتظامی شود که مردم و کارکنان این تغییرات را به شکلی ملموس احساس نموده و در نهایت با ایجاد فضای رقابتی منتج به کسب اعتماد، احساس رضایت و امنیت عمومی، ارتقای سلامت اداری و حقوق شهروندی شود. در این راستا مکنا در چهار بُعد؛ الگوهای محیطی، الگوهای رفتاری، فرآیندها و ایجاد فضای رقابتی، محورهای تغییر و تحول را تعریف می­نماید. هر یک از این ابعاد دارای مؤلفه ­هایی است که در شکل (۲۷-۲) آمده است (دفتر تحقیقات معاونت طرح و برنامه و بودجه ناجا، ۱۳۹۰).
مؤلفه­ ها:
* ارتقاء رفتارها و مهارت اجتماعی
* ارتقاء آگاهی­ های تخصصی و حرفه­ای
* آموزش و تربیت
* حفظ و تقویت سلامت اداری
مؤلفه­ ها:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...