" مقاله های علمی- دانشگاهی – ۱۰-۲- تحقیق و بررسی مقایسه وضع موجود و مطلوب وسایل کمک آموزشی – 5 " |
![]() |
“
-
- بررسی میزان استفاده معلمین از مواد و وسایل آموزشی در دروس مختلف .
- بررسی موانع موجود از استفاده مواد و وسایل آموزشی در مدارس .
در این پژوهش سوالات زیر برای پژوهشگر مطرح بوده است که :
-
- آیا در مدارس راهنمایی مواد و وسایل آموزشی وجود دارد ؟
-
- میزان به کارگیری مواد و وسایل آموزشی در مدارس راهنمایی منطقه اشتهارد چقدر است ؟
- آیا مدیران و مسئولین آموزشی در تهیه مواد و وسایل آموزشی همکاری لازم را دارند؟
جامعه آماری : جامعه آماری این طرح معلمان راهنمایی در دروس ریاضی – علوم تجربی – حرفه و فن و جغرافی به تعداد ۴۰ نفر بوده است که با تهیه پرسشنامه و طرح سوالاتی در آن اقدام به جمع آوری اطلاعات شد. پرسشنامه دارای ۲۷ سوال( ۲۴ سوال بسته و ۳ سوال باز بوده است) . روش تحقیق از نوع توصیفی میباشد و برای تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش از روش های آماری توصیفی( محاسبه فراوانی و درصد ) بهره گرفته شد.
نتایج کلی پژوهش
-
- حدود ۵/۷۰% پاسخ دهندگان معتقدند میزان استفاده از ضبط صوت و ۵۰% نقشه جغرافی در مدارس راهنمایی خیلی زیاد است.
-
- میزان استفاده از وسایل آزمایشگاهی علوم ۷۵% و جعبه ریاضی ۶۰% در مدارس راهنمایی زیاد میباشد.
-
- میزان استفاده از وسایل آموزشی مانند ویدیو که درصد استفاده از آن کم بوده با کتابهای مرجع و فرهنگ اطلس نیز این درصد برابری میکند.
-
- ۵/۱۸ % از مدارس موجود دارای ضبط صوت بوده و همچنین ۸% تلویزیون که تعداد آن با ویدیو برابری میکند و حدود ۱۲% وسایل آزمایشگاهی علوم در مدارس با جعبه ریاضی در مدارس برابری میکند.
-
- ۵/۶۷% معلمان معتقدند که استفاده از وسایل آموزشی موجب یادگیری بهتر می شود.
-
- ۷۰% معلمان معتقدند که استفاده از وسایل آموزشی موجب علاقه دانش آموزان به درس می شود.
-
- ۵۵% از معلمین معتقدند که حجم زیاد کتابها میتواند مانع به کارگیری مواد و وسایل آموزشی شود.
-
- ۶۰% از معلمین معتقدند که کمبود وقت میتواند آن ها را از به کارگیری مواد و وسایل آموزشی باز دارد.
-
- ۵۰% از معلمان اظهار داشته اند که تا حدود توانایی تهیه مواد و وسایل آموزشی را دارند.
-
- ۵۰% از معلمین اظهار داشته اند که آگاهی از وسایل آموزشی تاثیر زیادی در بالا رفتن میزان به کارگیری آن ها دارد.
-
- ۵/۵۷% از مدیران در فراهم ساختن زمینه لازم برای استفاده از وسایل آموزشی همکاری زیادی دارند.
-
- در ۵/۵۲% مدارس مجلات و کتابهایی در زمینه تکنولوژی آموزشی وجود ندارد و ۵/۲۲ از این مجلات و کتابها در بعضی از مدارس تا حدودی موجود میباشد و همچنین ۵/۴۷% مطالعه این مجلات و کتابها در زمینه تکنولوژی آموزشی میتواند در تدریس مؤثر باشد.
-
- ۷۵% معلمین آموزش لازم را ندیده و آشنایی کافی با کاربرد مواد و وسایل موجود در مدارس را ندارند.
-
- ۶۰% از معلمین تا حدودی با به کارگیری مواد و وسایل آموزشی آشنایی لازم را دارند.
-
- ۵/۴۲% از معلمین معتقدند که استفاده از مواد و وسایل آموزشی هنگام تدریس خیلی زیاد ضروری است.
-
- ۴۰% از معلمان اظهار داشته اند که ارزشیابی از کار معلمان تا حدودی بر میزان استفاده از وسایل آموزشی تاثیر میگذارد.
- فقط ۱۰% از جامعه آماری مورد تحقیق دارای مدرک لیسانس بوده است.
۱۰-۲- تحقیق و بررسی مقایسه وضع موجود و مطلوب وسایل کمک آموزشی
- پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی رشته مدیریت آموزشی
موضوع : بررسی مقایسه وضع موجود و مطلوب وسایل کمک آموزشی
استاد راهنما : آقای علی نژاد
محقق : بمانعلی طحانی پور
سال اجرا: تیر ماه ۷۶
مرکز آموزش عالی ضمن خدمت فرهنگیان امیر کبیر
بیان مسئله : نقش وسایل آموزشی در یادگیری مطالب درس چیزی است که اکثر دست اندر کاران آموزش و پرورش به آن معتقدند، تدریس برخی دروس بدون آن بسیار مشکل و مستلزم وقت زیادی بوده و در نهایت نتیجه مطلوبی به دست نمی دهد، شاید بتوان گفت رجحان استفاده از این وسایل مانند برتری فرضیه های تجزیه شده و اثبات شده و قابل استفاده به فرضیه هایی که صرفاً با مشاهدات پدیدههای مختلف و ارتباطات احتمالی آن ها با هم ارائه میشوند. این تحقیق جهت بررسی چگونگی وسایل موجود و مطلوب و چگونگی استفاده از وسایل آموزشی در مدارس ابتدایی ناحیه ۴ کرج انجام می شود و از کم و کسری های آن آگاه و از مقامات مسئول خصوصاًً گروههای آموزشی می خواهم تا درجهت رفع کمبود ها اقدام نموده و قدمی جهت پیشرفت آموزشی منطقه بر دارند.
اهداف تحقیق :
-
- بررسی وضع موجود و کیفیت وسایل کمک آموزشی در مدارس ابتدایی ناحیه ۴ کرج .
-
- بررسی نگرش و میزان اعتقاد معلمان نسبت به ثمر بخشی و نقش مواد و وسایل کمک آموزشی.
-
- بررسی نحوه تسلط و آگاهی آموزگاران در استفاده از این گونه وسایل
- میزان استفاده ازوسایل کمک آموزشی در دروس مختلف و میزان اثر وسایل در یادگیری آن دروس .
فرضیه های تحقیق
-
- آیا مواد و وسایل کمک آموزشی مطابق با دروس میباشد ؟
-
- آیا معلمان تسلط کافی نسبت به کارگیری آن دارند ؟
-
- لزوم به کارگیری وسایل کمک آموزشی در چه دروسی بیشتر است ؟
-
- آیا کمبود وقت و حجم کتاب مانعی در به کارگیری مواد و وسایل آموزشی میباشد ؟
- آیا وسایل کمک آموزشی و آزمایشگاهی متناسب با تعداد دانش آموزان میباشد ؟
جامعه آماری حجم نمونه و روش نمونه گیری : جامعه آماری آموزگاران پایه چهارم و پنجم مدارس ابتدایی ناحیه ۴ کرج
حجم نمونه ۵۴ نفر از آموزگاران چهارم و ۵۸ نفر آموزگاران پنجم معادل ۱۶/۱ کل و ۱۸/۱ کل از ناحیه ۴ کرج .
روش نمونه گیری از هر مدرسه ۲ نفر به صورت تصادفی یعنی ۲/۱ کل مدارس ابتدایی از مجموع ۱۰۶ مدرسه ابتدایی .
ابزار گردآوری اطلاعات : پرسشنامه ای در ۴ صفحه با ۱۹ سوال( ۱۵ سوال بسته و ۴ سوال باز تهیه شد).
یافته های تحقیق
-
- در ۵۶% مدارس وسایل آزمایشگاهی با تعداد دانش آموزان تناسب ندارد و یا وسایل موجود ناقص و غیر قابل استفاده است .
-
- ۹۳% از مدارس کتابخانه دارند و فقط از ۴۲% کتابخانه ها استفاده می شود که دلایل آن در دسترس نبودن آن ها و کمبود وقت مطالعه کتب است.
-
- مجله ی رشد در ۸۳% از مدارس وجود دارد ولی ۷۶% افراد آن را مطالعه میکنند.
-
- ۸۴% مدیران برای استفاده از وسایل آموزشی همکاری خوبی دارند.
-
- ۵/۷۸% پاسخ دهندگان معتقدند استفاده از وسایل آموزشی را ندیده اند.
-
- ۵/۷۱% معلمین انگیزه استفاده از وسایل آموزشی را ارتقا سطح یادگیری دانش آموزان می دانند.
-
- اکثریت قاطع پاسخ دهندگان استفاده از وسایل آموزشی را در درسهای ریاضی ، علوم ، جغرافی لازم می دانند.
“
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-09-21] [ 07:54:00 ب.ظ ]
|