• بررسی میزان استفاده معلمین از مواد و وسایل آموزشی در دروس مختلف .

 

  • بررسی موانع موجود از استفاده مواد و وسایل آموزشی در مدارس .

در این پژوهش سوالات زیر برای پژوهشگر مطرح بوده است که :

 

    • آیا در مدارس راهنمایی مواد و وسایل آموزشی وجود دارد ؟

 

    • میزان به کارگیری مواد و وسایل آموزشی در مدارس راهنمایی منطقه اشتهارد چقدر است ؟

 

  • آیا مدیران و مسئولین آموزشی در تهیه مواد و وسایل آموزشی همکاری لازم را دارند؟

جامعه آماری : جامعه آماری این طرح معلمان راهنمایی در دروس ریاضی – علوم تجربی – حرفه و فن و جغرافی به تعداد ۴۰ نفر بوده است که با تهیه پرسشنامه و طرح سوالاتی در آن اقدام به جمع‌ آوری اطلاعات شد. پرسشنامه دارای ۲۷ سوال( ۲۴ سوال بسته و ۳ سوال باز بوده است) . روش تحقیق از نوع توصیفی می‌باشد و برای تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش از روش های آماری توصیفی( محاسبه فراوانی و درصد ) بهره گرفته شد.

 

نتایج کلی پژوهش

 

    1. حدود ۵/۷۰% پاسخ دهندگان معتقدند میزان استفاده از ضبط صوت و ۵۰% نقشه جغرافی در مدارس راهنمایی خیلی زیاد است.

 

    1. میزان استفاده از وسایل آزمایشگاهی علوم ۷۵% و جعبه ریاضی ۶۰% در مدارس راهنمایی زیاد می‌باشد.

 

    1. میزان استفاده از وسایل آموزشی مانند ویدیو که درصد استفاده از آن کم بوده با کتاب‌های مرجع و فرهنگ اطلس نیز این درصد برابری می‌کند.

 

    1. ۵/۱۸ % از مدارس موجود دارای ضبط صوت بوده و همچنین ۸% تلویزیون که تعداد آن با ویدیو برابری می‌کند و حدود ۱۲% وسایل آزمایشگاهی علوم در مدارس با جعبه ریاضی در مدارس برابری می‌کند.

 

    1. ۵/۶۷% معلمان معتقدند که استفاده از وسایل آموزشی موجب یادگیری بهتر می شود.

 

    1. ۷۰% معلمان معتقدند که استفاده از وسایل آموزشی موجب علاقه دانش آموزان به درس می شود.

 

    1. ۵۵% از معلمین معتقدند که حجم زیاد کتابها می‌تواند مانع به کارگیری مواد و وسایل آموزشی شود.

 

    1. ۶۰% از معلمین معتقدند که کمبود وقت می‌تواند آن ها را از به کارگیری مواد و وسایل آموزشی باز دارد.

 

    1. ۵۰% از معلمان اظهار داشته اند که تا حدود توانایی تهیه مواد و وسایل آموزشی را دارند.

 

    1. ۵۰% از معلمین اظهار داشته اند که آگاهی از وسایل آموزشی تاثیر زیادی در بالا رفتن میزان به کارگیری آن ها دارد.

 

    1. ۵/۵۷% از مدیران در فراهم ساختن زمینه لازم برای استفاده از وسایل آموزشی همکاری زیادی دارند.

 

    1. در ۵/۵۲% مدارس مجلات و کتابهایی در زمینه تکنولوژی آموزشی وجود ندارد و ۵/۲۲ از این مجلات و کتابها در بعضی از مدارس تا حدودی موجود می‌باشد و همچنین ۵/۴۷% مطالعه این مجلات و کتابها در زمینه تکنولوژی آموزشی می‌تواند در تدریس مؤثر باشد.

 

    1. ۷۵% معلمین آموزش لازم را ندیده و آشنایی کافی با کاربرد مواد و وسایل موجود در مدارس را ندارند.

 

    1. ۶۰% از معلمین تا حدودی با به کارگیری مواد و وسایل آموزشی آشنایی لازم را دارند.

 

    1. ۵/۴۲% از معلمین معتقدند که استفاده از مواد و وسایل آموزشی هنگام تدریس خیلی زیاد ضروری است.

 

    1. ۴۰% از معلمان اظهار داشته اند که ارزشیابی از کار معلمان تا حدودی بر میزان استفاده از وسایل آموزشی تاثیر می‌گذارد.

 

  1. فقط ۱۰% از جامعه آماری مورد تحقیق دارای مدرک لیسانس بوده است.

۱۰-۲- تحقیق و بررسی مقایسه وضع موجود و مطلوب وسایل کمک آموزشی

 

  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی رشته مدیریت آموزشی

موضوع : بررسی مقایسه وضع موجود و مطلوب وسایل کمک آموزشی

 

استاد راهنما : آقای علی نژاد

 

محقق : بمانعلی طحانی پور

 

سال اجرا: تیر ماه ۷۶

 

مرکز آموزش عالی ضمن خدمت فرهنگیان امیر کبیر

 

بیان مسئله : نقش وسایل آموزشی در یادگیری مطالب درس چیزی است که اکثر دست اندر کاران آموزش و پرورش به آن معتقدند، تدریس برخی دروس بدون آن بسیار مشکل و مستلزم وقت زیادی بوده و در نهایت نتیجه مطلوبی به دست نمی دهد، شاید بتوان گفت رجحان استفاده از این وسایل مانند برتری فرضیه های تجزیه شده و اثبات شده و قابل استفاده به فرضیه هایی که صرفاً با مشاهدات پدیده‌های مختلف و ارتباطات احتمالی آن ها با هم ارائه می‌شوند. این تحقیق جهت بررسی چگونگی وسایل موجود و مطلوب و چگونگی استفاده از وسایل آموزشی در مدارس ابتدایی ناحیه ۴ کرج انجام می شود و از کم و کسری های آن آگاه و از مقامات مسئول خصوصاًً ‌گروه‌های آموزشی می خواهم تا درجهت رفع کمبود ها اقدام نموده و قدمی جهت پیشرفت آموزشی منطقه بر دارند.

 

اهداف تحقیق :

 

    1. بررسی وضع موجود و کیفیت وسایل کمک آموزشی در مدارس ابتدایی ناحیه ۴ کرج .

 

    1. بررسی نگرش و میزان اعتقاد معلمان نسبت به ثمر بخشی و نقش مواد و وسایل کمک آموزشی.

 

    1. بررسی نحوه تسلط و آگاهی آموزگاران در استفاده از این گونه وسایل

 

  1. میزان استفاده ازوسایل کمک آموزشی در دروس مختلف و میزان اثر وسایل در یادگیری آن دروس .

فرضیه های تحقیق

 

    1. آیا مواد و وسایل کمک آموزشی مطابق با دروس می‌باشد ؟

 

    1. آیا معلمان تسلط کافی نسبت به کارگیری آن دارند ؟

 

    1. لزوم به کارگیری وسایل کمک آموزشی در چه دروسی بیشتر است ؟

 

    1. آیا کمبود وقت و حجم کتاب مانعی در به کارگیری مواد و وسایل آموزشی می‌باشد ؟

 

  1. آیا وسایل کمک آموزشی و آزمایشگاهی متناسب با تعداد دانش آموزان می‌باشد ؟

جامعه آماری حجم نمونه و روش نمونه گیری : جامعه آماری آموزگاران پایه چهارم و پنجم مدارس ابتدایی ناحیه ۴ کرج

 

حجم نمونه ۵۴ نفر از آموزگاران چهارم و ۵۸ نفر آموزگاران پنجم معادل ۱۶/۱ کل و ۱۸/۱ کل از ناحیه ۴ کرج .

 

روش نمونه گیری از هر مدرسه ۲ نفر به صورت تصادفی یعنی ۲/۱ کل مدارس ابتدایی از مجموع ۱۰۶ مدرسه ابتدایی .

 

ابزار گردآوری اطلاعات : پرسشنامه ای در ۴ صفحه با ۱۹ سوال( ۱۵ سوال بسته و ۴ سوال باز تهیه شد).

 

یافته های تحقیق

 

    1. در ۵۶% مدارس وسایل آزمایشگاهی با تعداد دانش آموزان تناسب ندارد و یا وسایل موجود ناقص و غیر قابل استفاده است .

 

    1. ۹۳% از مدارس کتابخانه دارند و فقط از ۴۲% کتابخانه ها استفاده می شود که دلایل آن در دسترس نبودن آن ها و کمبود وقت مطالعه کتب است.

 

    1. مجله ی رشد در ۸۳% از مدارس وجود دارد ولی ۷۶% افراد آن را مطالعه می‌کنند.

 

    1. ۸۴% مدیران برای استفاده از وسایل آموزشی همکاری خوبی دارند.

 

    1. ۵/۷۸% پاسخ دهندگان معتقدند استفاده از وسایل آموزشی را ندیده اند.

 

    1. ۵/۷۱% معلمین انگیزه استفاده از وسایل آموزشی را ارتقا سطح یادگیری دانش آموزان می دانند.

 

    1. اکثریت قاطع پاسخ دهندگان استفاده از وسایل آموزشی را در درسهای ریاضی ، علوم ، جغرافی لازم می دانند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...