شرح ابیات :
در گذاشت: در گذاشتن یعنی عفو کردن، بخشودن، درگذشتن
یارا: توانایی،جرأت/ یارا: یعنی توانایی و تاب و طاقت
شوریده سر: آشفته، پریشان خاطر
نبشتن: نبشتن تلفّظی است از نوشتن
بُهلول: ابووهب بن عمرو صیرفی کوفی، دانشمندی آگاه که معاصر هارون الرشید خلیفه عباسی بود و خود را دیوانه وانمود می‌کرد و در حدود سال ۱۹۰ هـ .ق در گذشته است.
فرخنده خوی : مبارک خوی ،نیک خوی(یوسفی، ۱۳۶۹ : ۳۴۵).
۴-۱-۱۸- سوره‌ی انعام،آیه‌ی ۵۹
وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَیْبِ لا یَعْلَمُها إِلاَّ هُوَ وَ یَعْلَمُ ما فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَهٍ إِلاَّ یَعْلَمُها وَ لا حَبَّهٍ فِی ظُلُماتِ الْأَرْضِ وَ لا رَطْبٍ وَ لا یابِسٍ إِلاَّ فِی کِتابٍ مُبِینٍ.
(و همه‏ى خزانه‏هاى نهانى نزد خدا است و بداند آنچه در بیابان است و به دل دریا و برگى ز درختى نیفتد جز آنکه او بداند و نه کوچک دانه‏اى به تاریکى‏هاى دل زمین باشد و نه تر و خشکى در جهان مگر آنکه در کتابی روشن ]نگاشته[ می‌باشد.)
نکته ها:
-آنچه در عالم فراهم شدنى است و از مردم پوشیده است خداوند به وسائل مقتضى براى
هرکس آنچه مصلحت است راه رسیدن آن را به او مى‏نمایاند و آن را که مصلحت نیست راه وصول را مى‏بندد. (ولا حبه فی ظلمات الارض): کوچکتر دانه‌ای که قابل درک نیست مانند آنچه در تاریکی دل زمین پنهان است.
پیام ها:
۱.در پیشگاه قدرت خداوند حاضر و آماده است هر چیزی که ما آدمیزادها آن را با کلمه‌ی غیب توصیف می‌کنیم.
۲.خداوند تنها عالم به غیب و حوادث آینده است (تفسیر عاملى،۱۳۶۰، ج‏۳: ۴۵۸ ).
شواهد شعری سعدی مربوط به قسمت پیام ها

پـس پـرده بیند عمـل‌های بد
بـر احـوال نـابوده علمش بـصیر
بر او علم یک ذره پوشیده نیست

هـمو پـرده پـوشد بـه آلای خـود
بــر اسـرار نـاگـفته علمش خـبیر
که پیدا و پنهان به نزدش یکیست.
(سعدی، ۱۳۸۳: ۳۹)

شرح ابیات :
آلا: جمع الی، اِلی، به معنی نیکوییها، نعمت ها
احوال نابوده: آنچه هنوز روی نداده است.
بصیر و خبیر: بینا و آگاه از صفاتی که در قرآن کریم برای خداوند بارها آمده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

بر او علم یک ذّره: اقتباس است از آیات شریفه (عالم الغیب لا یعزب عنه مثقال ذره فی السموات و لا فی الارض و لا اصغر من ذلک و لا اکبر فی کتاب مبین (سبأ :۳)
داننده نهانی، پوشیده نماند از او مقدار ذره‌ای (مورچه‌ای خرد) در آسمانها و نه در زمین و نه کوچکتر و نه بزرگتر از آن مگر آن که درکتاب مبین است)
و نیز (ان الله لایخفی علیه شی ء فی الارض و لا فی السماء( آل عمران :۵)
همانا در زمین و آسمان چیزی از خدا پنهان نیست.)
که پیدا و پنهان به نزدش: اشاره است به آیه (انه یعلم الجهر و ما یخفی(اعلی:۷)
او از آشکار و پنهان آگاه ا ست) (یوسفی،۱۳۶۹ : ۲۰۵ و ۲۰۶).
۴-۱-۱۹- سوره‌ی انعام، آیه‌ی ۱۲۹
وَ کَذلِکَ نُوَلِّی بَعْضَ الظَّالِمِینَ بَعْضاً بِما کانُوا یَکْسِبُونَ.
(و این چنین چیره کنیم دسته‏اى ستمکار را بر دسته‏اى دیگر به سزاى آنچه در تلاش آن بودند، [که برتران خود خواهى و ستمگرى پیشه‏ى خود کرده بودند و زیر دستان تن به خوارى و ستم داده و هر دو ستمى بود بر خود روا داشته‏])
نکته ها :
– «کَذلِکَ نُوَلِّی بَعْضَ» : یعنى خداوند به واسطه‏ى طرز کار و فکر مردم میان آنها دوستى برقرار می کند، پس مؤمن دوست مؤمن است و کافر دوست کافر
– مردم آزاد می باشند در آمیزش با یکدیگر تا امتحان شوند و سزاى عمل آنها معیّن شود.
پیام ها:

    1. این آیه دلیل است بر عقیده‏ى ما بر قدر؛
    1. مردم نیازمند حاکم هستند چه عادل چه ظالم؛
    1. از نشانه‏ى قیامت ترک نماز و پیروى از خواسته ها و شهوات است و خیانت حاکمان و فسق وزیران؛
  1. ظلم، استعداد فطرى روحانى آدمی را تباه می‌کند و فیض ربّانى را از او می گیرد(عاملى،۱۳۶۰، ج‏۴: ۳۵).
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...