« یکی از اساسی­ترین نکات در برند، امکان باقی­ماندن حق انحصاری نام تجاری برای یک شرکت ویا یک هنرمند می­باشد. این قضیه علاوه بر لزوم ثبت­نام تجاری بایستی امکانی برای صاحب خود فراهم آورد که دیگران امکان تهیه آن را نداشته باشند. بر این اساس است که معمولا به صاحبان صنایع پیشنهاد می­ شود برند خود را وابسته به یک فن­آوری قابل دسترس و یا فرد قابل استفاده توسط دیگران ننهد». (دیویس، ۲۰۰۳، ۴۶). اهمیت حق کپی رایت یا ثبت­شوندگی بیش از پیش می­باشد. این امر می ­تواند از کپی­برداری شدن تولیدات صنایع دستی، در امان بماند، برند و نشان ظاهری صنایع دستی با قوانین تجارت جهانی حمایت شود. برند تمامی ذینفعان خود را تحت تأثیر قرار می­دهد.برند موجب ثبات اقتصادی، سیاسی، جذب سرمایه­داران در بخش خصوصی و نیروی کاری متعهد می­گردد و یک تمایز را در ذهن مشتری براساس تجربیات خوب و خرید محصولی در در گذشته بدست می ­آورد. ویژگی­های محصول و استانداردهای آن را اعلام می نماید و از سوی دیگر یک راه برای انتخاب سریع از میان صدها گزینه پیش رو است. بدیهی است تا این موارد، مورد توجه جدی قرار نگیرند، قدم برداشتن در راستای خلق یک برند موفق و قابل رقابت با صنایع دستی کشورهای پیشرفته، امکان پذیر نخواهد بود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۵- ۱۳ نتیجه ­گیری
هنر تصویری روشن از فرهنگ و تمدن سرزمین ها و جوامع و بیانگر مؤلفه های فکری و اعتقادی یک ملت است. به وسیله کاوش و بررسی آثار هنری به شناخت جامعه، مردم، دین، آداب و رسوم و دیگر زمینه های فکری جوامع می­توان دست یافت.
شناخت مؤلفه­ های هنری تاثیرگذار بر یک اثر هنری، تنها صورت ظاهری، تجسم و تشخیص، حرکت، رنگ، گفتگوی مابین اجزا، دریافت تناسبات و تقارنها و فضاهای مثبت ومنفی، رنگ ونقش به کار رفته در آن، تکنیک اجرایی،کیفیت و مواد استفاده شده در اثر، و … به لحاظ پایایی ومانایی نیست بلکه، معانی مجرد و ذهنی، حالت‌های درونی و موضع‌گیری‌های انسانی و اجتماعی، نوآوری‌های صوری و معنایی، مبنا و قاعده بنیادین در هر عصر، آثار فکری و عقیدتی، نوع و تعریف مفاهیم و هزارن عنصر دیگر درپیامدهای هنر و هنرمندی تاثیرگذار است.
محصولات صنایع دستی که امروز در بازار ایران موجود است دارای توانایی های بسیاری است. حوزه صنایع دستی در ایران از دیرباز بسیار گسترده بوده، در نتیجه مشاغل و حرفه­ های بسیار زیادی در خود ایجاد نموده که هرکدام متضمن طراحی، مهندسی و فن­آوری خاص خود می­باشند و نیازمند متخصصین زبده وکارامدی هستیم که با بهره گرفتن از تکنولوژی و استفاده از قابلیت‌های دنیای مدرن، توانایی بالا و قابلیت ­های منحصر به فرد صنعتگران دستی، هنرمندان و استادکاران زبده ایرانی را افزایش و بهبود بخشند. لحاظ نمودن مؤلفه­ های زیبایی شناختی، طراحی بنیادین و هدفدار از فرم شی، منطبق ساختن شکل و کاربرد آثار صنایع دستی، نگاه عمیق به طراحی و زیباشناختی فرم، طرح، نقش و رنگ، تزیینات حساب شده و نه تنها در جهت پر نقش و نگار ساختن اثر بلکه با ایده و نگاه درست استفاده از تزیینات، این اشیاء را بار دیگر خیره کننده و چشم­گیر نماییم و ترکیبی از زیبایی وتمدن را ارائه دهیم. به دقت و ظرافت کار هنرمندان در ساخت، ارزش و بها دهیم و هنرمند را به واسطه ساخت اثری دارای هویت و نگاه متمایز و مهارت تشویق و جهت دار سازیم تا آثار صنایع دستی دارای ارزش افزوده قابل توجهی گردند و همچون ره آورد سفرشان تا به امروز، حامل تفکر و تمدن عصر حاضر باشند. هرکدام از اشیاء برای هر طبقه و یا قشری که ساخته می­شده به فراخور شرایط فرهنگی و اقتصادی دارای تزئینات خاصی متناسب و شایسته آن گروه بوده است.آنچنانکه با دیدن گنجینه های موجود از هنر و زیورالات موزه ها به این مسئله بر می­خوریم که هنرمندان درگذشته هر نوع سلیقه و سطح طبقاتی را به لحاظ فرهنگ و اقتصاد درنظر داشته و به گسترس هنر و توسعه آن می­ اندیشیدند. می­بایست وضعیت موجود صنایع دستی ایران مورد مطالعه و بررسی قرار داد و ضعف­ها، قوت­ها، فرصت­ها و تهدیدها و نوع تامین منابع مالی را واکاوی نمود. تصویر مثبت ذهنی در میان خریداران و ایجاد روابط مثبت با تأمین­کنندگان و سرمایه گذاران خصوصی، تغییر در وضعیت رقابت و وضع قوانینی در بهبود روابط با خریداران و فروشندگان ، طراحی راهبردی جهت شرایط مطلوب اقتصادی و فرهنگی در بخش تولیدکنندگان صنایع دستی تدوین گردد.
تاکید بر این نکته ضروری است که هر هنرمند در پیکره‎ی هنر یک ملت، بسیار تاثیرگذار است. باید در نظر آورد که از تعالی میلیارد‎ها صور ترکیب احتمالی این هنرمندان ‎در عرصه‎های حیات هنر و فرهنگ (که هر یک از آن‎ها، خود بر میلیون‎ها صور احتمالی ترکیب اندیشه‎ی فردی متکی است)، چه نیروی شگرفی در حال پدید آمدن است. هنر صنایع دستی در یک جامعه،با الهام از خرده فرهنگ‎ها:فرهنگ­های قومی، قبیله­ای، ناحیه­ای، گروه ­های زبانی یا اقلیت­های مذهبی و باورهایی که پیشینه هنر یک ملت می­باشد، پدیدار می‎گردد و به هدف هنر که تکامل روح انسانی است و انتقال سینه به سینه هویت ملت است،منجرخواهد شد. هنرمندی که تنها برجنبه های اقتصادی اثر هنری متکی است، هدف فلسفی را از آفرینش هنر از دست خواهد ­داد. هنرمند تاثیرگذار و نیرومند‏‎ کسی خواهد بود، که قدرت خود را در انبوه تولیدات جستجو نجوید بلکه قدرت خود را وابسته به نیرویی برگرفته از سرمایه فرهنگی کند و به شیوه ی هژمونی فرهنگی، نگرش خویش به تعالی و کمال جهان و انسان و روابط اجتماعی را چنان همه‌گیر نماید که به صورت یک اصل در بطن جامعه در‌آید و آنانی که مخاطب هنر هستند این نگرش را به آرامی بپذیرند. در این صورت است که، نگرش هنر برتر از اقتصاد را ، به عنوان آرمان فرهنگ و خواست ملی را به عنوان اصل می­پذیریم. هنرمند می­توانند نقش تعیین کننده ­ای در گسترش آگاهی­ های اجتماعی و درک متقابل انسان­ها داشته باشند، ولی با گمراهی هنر برای اقتصاد و گاه محدود شدن به مخاطب خاص که نفع اقتصادی موزه داران را تضمین می­ کند، از هدف ایجاد ارتباط با مخاطب هنر دور می­ شود. در راستای برجسته نمودن صنایع دستی ایران، لازم است که وضعیت کنونی هنرمندان صناعی دستی در ایران مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. با کمک تحلیل شرایط، قابلیت تأثیر و تأثر مستقیم، در ارتباط با ویژگی­های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی جوامع و با شناختی که از نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصت­های صنایع دستی، حاصل می­شوند، می توان طراحی راهبردی در جهت­مندی هنرمندان صنایع دستی تدوین نمود. با این نگاه است که می­توانیم به جامعه، هنر را بشناسانیم و هنرمند واقعی را ارج دهیم تا هنرمند تنها دغدغه­اش خلق هنر باشد و احساس و نگاه مخاطب را به سوی آرمانهای انسانی متوجه سازد. اقتصاد هنر درعصر حاضر و نهادهایی که بر سودجویی‏های فقط اقتصادی پایه‎ریزی شده، با بهره‎گیری از بی‎خبریِ گروه‎های اجتماعی، خطر بزرگی برای فرهنگ‎های ملی گردیده‎اند.
گزارش کارعملی
چرایی و چگونگی،نحوه طراحی و شکل­­گیری،تولید،معرفی ابزار ها
ارتباط منطقی میان پژوهش نظری وفعالیت اجرایی در خلق اثر هنری
هنگام ساخت کار عملی سعی شد تا میان پژوهش نظری و فعالیت اجرایی در خلق اثر هنری ارتباط برقرار سازیم. شناخت موالفه­های هنری تاثیرگذار بر یک اثر هنری همچون رنگ، گفتگوی مابین اجزا دریافت تناسبات و تقارنها و فضاهای مثبت ومنفی، رنگ ونقش به کار رفته در آن، تکنیک اجرایی،کیفیت و مواد استفاده شده در اثر، و … به لحاظ پایایی در نظر گرفته شود. همچنین نوآوری‌های صوری و معنایی، چون آوردن نقش گل و مرغ مدرن در غالب مینا، زمینه تیره و مشکی از تاثیر پذیری­هایی بود که از پژوهش در کار عملی لحاظ شد.
ارائه منطقی وایده پردازی اولیه بر پایه مبنای نظری
ایده های بسیاری انجام شد. در مرحله اول سعی شد تا همچون بازار اصفهان به ساخت بشقابی با نقش و نگاری که بسیاری از آنها را هم در بازار تهران، هم در بازار اصفهان مشاهده می­کنیم، بسازیم.
بعد سعی کردیم با نوآوری طرح بشقاب را عوض کرده و بشقاب دیگری با نوآوری و خلاقیت، طراحی و نقش بزنیم. و درمرحله بعد به ساخت ترنجی متفاوت با زمینه تیره پرداختیم.
سیر تحول طرح­هایی از اتودهای اولیه تا دستیابی به نتیجه قابل قبول
در مرحله اجرا و انتقال طرح، ایده بسیاری از تجربیات، همچون ترکیب رنگها با یکدیگر و نقوش جدید با تکنیک اجرای متفاوت و تی نوع کوره گذاشتن اثر، به دست می­آمد که برای مرحل بعدی مورد نظر قرار می­گرفت.
معرفی تکنیک،ابزار و مواد اولیه مورد نیاز
ابزارهای موردنیاز برای ساخت ظروف مینا عبارتند از:
*ورقه (طلا، نقره، مس، ورشو، آهن و برنج) به جهت چکش‌خوارگی بیشتر و اکسید نشدن در دمای ذوب مینا بیشتر از طلای ناب استفاده می‌شد.
*هاون
*ماده آبگینه‌ای مینا
*کاغذ کپی
*چکش
*سندان
*گیره
*اره کمانی و اره فلز بر
*قیچی فلز بر
*قلم مو
*رنگ (گیاهی، معدنی یا فلزی)
*کوره
اولین گام
در ساخت یک محصول مینا، تهیه زیرساخت است که معمولا به دو روش زیر تهیه می‌شود:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...