• مولد اضطراب یا نگرانی است
    • می‌تواند کوتاه مدت یا بلند مدت باشد
    • خارج از حیطه توانایی‌های مقابله‌ای فرد است
    • نامطبوع احساس می‌شود
    • عملکرد فرد را کاهش می‌دهد
    • می‌تواند منجر به مشکلات روانی و جسمانی گردد (ایوانز و همکاران، ۲۰۱۱).

فولکمن (۱۹۸۴) نمونه‌هایی از استرس‌زاهای منفی را این چنین برمی‌شمارد :

    • فوت همسر
    • از دست دادن عزیزان
    • فوت اعضای خانواده
    • بستری شدن خود یا یکی از اعضای خانواده
    • جراحت یا بیماری خود یا یکی از اعضای خانواده
    • تعارض در روابط بین فردی
    • طلاق
    • مشکلات اقتصادی
    • بیکاری
    • مشکلات خواب
    • مشکلات قانونی
    • ناامنی شغلی و …

و نمونه‌های از استرس‌زاهای مثبت عبارتند از :

    • ارتقاء شغلی در محل کار
    • اشتغال به شغل جدید
    • ازدواج
    • خرید خانه
    • صاحب فرزند شدن
    • نقل مکان
    • بازنشستگی
      • برنامه‌ریزی برای سفر و …
      • ( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

ذهن‌آگاهی
تعریف ذهن‌آگاهی
گرمر[۱۴۵] و همکارانش (۲۰۰۵)، ذهن­آگاهی را آگاهی از تجربیات موجود همراه با پذیرش آنها می‌دانند. ذهن‏آگاهی یعنی بودن در لحظه با هر آن چه اکنون هست، بدون قضاوت و اظهار نظر درباره­ آن چه که اتفاق می‌افتد؛ یعنی تجربه­ واقعیت محض بدون توضیح (سگال و همکاران، ۲۰۰۲). ذهن‌آگاهی، آگاهی لحظه به لحظه و بدون قضاوت و تعصب از احساسات، هیجانات و افکار است (مرکند[۱۴۶]، ۲۰۱۴).
ذهن‌آگاهی به معنی توجه کردن به زمان حال به شیوه‌ای خاص، هدفمند و عاری از قضاوت است (کابات- زین، ۱۹۹۰). از نظر کابات- زین (۱۹۹۴) ذهن‏آگاهی حالتی ذهنی است که در زمان حال بدون قضاوت و تعصب بر روی تجربیات متمرکز می­ شود. ذهن‌آگاهی به توجه انگیخته شده و آگاهی از لحظه اکنون اطلاق می‌شود (والش[۱۴۷] و همکاران، ۲۰۰۹). هوشیاری، انعطاف‌پذیری و سازگاری ذهن نقش مهمی در سلامت ذهنی و جسمی دارد (پاولسون[۱۴۸] و همکاران، ۲۰۱۳).
هربرت و فورمن (۲۰۱۱) برخی از ویژگی های ذهن آگاهی که توجه روان درمانگران را به خود جلب نموده‌اند، به این ترتیب معرفی می‌کنند :

    • توجه
    • یادگیری مشاهده‌ای : درآن فرد از طریق مشاهده آگاهانه خویشتن، نقاط قوت و ضعف خویش را پیدا نموده و به همراه تکنیک پذیرش، سعی در پذیرش آن نقاط قوت و ضعف می نماید.
    • تمرین پذیرش : ذهن آگاهی پذیرش در عمل است. بازگشت به موضوع اولیه باعث پذیرش ویژگیهای خوشایند و ناخوشایند می شود. پذیرش و تمرین آن باعث کاهش انتقاد نسبت به خویشتن می شود.
    • همدلی و دلسوزی : در تمرین های ذهن آگاهی بودا، ایجاد بینش و دلسوزی به روشنی بیان می شود. همدلی نسبت به دیگران در ذهن آگاهی به شدت مورد توجه است و دلسوزی نسبت به خویشتن از تمرین پذیرش تجربیات درد و رنج حاصل می شود.

درمان‌های مبتنی بر ذهن‌آگاهی که از تمرینات بودایی‌ها برگرفته‌ شده‌اند، در روان‌درمانی معاصر جزء متداول‌ترین انواع درمان هستند (آلن و همکاران، ۲۰۰۶). ذهن‌آگاهی، هم‌چنان که در منابع امروزی توصیف‌ شده است، فرایندی است که به یک وضعیت روحی منجر می‌شود که از آگاهی عاری از قضاوت نسبت به اینجا، اکنون و تجربیات جاری شکل می‌گیرد و احساسات، افکار، وضعیت جسمی، آگاهی و محیط پیرامون فرد را در برمی‌گیرد، در حالی که فرد به آزاداندیشی، کنجکاوی و پذیرش تشویق می‌شود (کابات–زین، ۲۰۰۳).
بیشاپ و همکاران (۲۰۰۴) دو جزء اصلی ذهن‌آگاهی را متمایز کرده‌اند :

    • تنظیم توجه توسط خود فرد
    • جهت‌گیری نسبت به لحظه کنونی همراه با کنجکاوی، آزاد اندیشی و پذیرش
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...