۷۷/۴

۹۵/۰

۰۰۷/۰

۴-۶- بررسی نرخ انتشار بهنجارشده پژوهشگران ایرانی

۴-۶-۱- مقایسه نرخ انتشار بهنجارشده در رده­های موضوعی

ابتدا نرمال بودن توزیع داده ­ها در هر رده موضوعی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که داده ­های هر رده موضوعی از توزیع نرمال تبعیت نمی­کنند (مراجعه کنید به جدول ۲ پیوست) . بنابراین به منظور بررسی وجود اختلاف معنا­دار بین نرخ انتشار بهنجارشده پژوهشگران ایرانی در رده­های موضوعی مختلف، از آزمون کروسکال-والیس استفاده شد. نتایج در جدول ۴-۱۸ به تصویر کشیده شده است. همان­گونه که مشاهده می­کنید، نتایج این آزمون نشان از معناداری اختلاف بین نرخ انتشار بهنجارشده در رده­های موضوعی مختلف در سطح اطمینان ۹۹ درصد دارد (۳۴/۶۲X2= ، ۰۰۰۱/۰P=) .

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

جدول ۴-۱۸- آزمون کروسکال-والیس برای مقایسه نرخ انتشار بهنجارشده پژوهشگران ایرانی در رده­های موضوعی مختلف

خی دو

درجه آزادی

سطح معناداری

۳۴/۶۲

۱۹

۰۰۰۱/۰

به منظور شناسایی رده­های موضوعی که اختلاف را ایجاد کرده ­اند، در ادامه از آزمون یو-مان-ویتنی استفاده شد. نتایج این آزمون نشان داد که اختلاف بین نرخ انتشار بهنجارشده در رده­های موضوعی مختلف به رده علوم کشاورزی، بیولوژی و بیوشیمی، شیمی و چندرشته­ای با برخی رده­های دیگر بازمی­گردد، به نحوی که مقدار این شاخص در رده علوم کشاورزی به طور معناداری نسبت به رده­های موضوعی مهندسی، علوم مواد و بیولوژی مولکولی و ژنتیک کمتر است، اما مقدار شاخص در این رده نسبت به رده­های موضوعی ریاضیات و چندرشته­ای بیشتر است. همچنین، نرخ انتشار بهنجارشده در رده موضوعی بیولوژی و بیوشیمی به طور معناداری نسبت به رده موضوعی مهندسی کمتر است، اما مقدار شاخص در این رده نسبت به رده­های موضوعی ریاضیات و چندرشته­ای بیشتر است. مقدار این شاخص برای رده شیمی به طور معناداری از رده­های موضوعی پزشکی بالینی، بیولوژی و بیوشیمی، علوم کشاورزی، علوم رایانه، مهندسی، محیط زیست/بوم­شناسی، ایمونولوژی، علوم مواد، ریاضیات، میکروبیولوژی، بیولوژی مولکولی و ژنتیک، چندرشته­ای، علوم اعصاب و رفتار، داروشناسی، فیزیک و علوم گیاهان و جانوران بیشتر بوده و مقدار این شاخص برای رده چندرشته­ای به طور معناداری از رده­های پزشکی بالینی، علوم رایانه، مهندسی، محیط زیست/بوم­شناسی، علوم مواد، ریاضیات، میکروبیولوژی، بیولوژی مولکولی و ژنتیک، داروشناسی، فیزیک و علوم گیاهان و جانوران کمتر است (جدول ۴-۱۹) . در دیگر رده­های موضوعی اختلاف معناداری مشاهده نشد.
جدول ۴-۱۹- رده­های موضوعی دارای نرخ انتشار بهنجارشده متفاوت معنادار در آزمون یو-مان-ویتنی

رده موضوعی(الف)

رده موضوعی(ب)

مقدار یو-مان-ویتنی

مقدار Z

سطح معناداری

علوم کشاورزی

مهندسی

۵۰/۳۶۶

۶۲/۲

۰۰۹/۰

علوم مواد

۰۰/۲۴۷

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...