۳-۳- جامعه ی آماری ۴۱
۳-۴- روش نمونه گیری و روش برآورد حجم نمونه ۴۲
۳-۵- ابزار اندازه گیری ۴۲
۳-۶- شیوه تجزیه و تحلیل داده ها ۴۳
۳-۷- پایایی پرسشنامه سبک‌های فرزندپروری ۴۳
:
۴-۱ – مقدمه ۴۶
۴ -۲- آمار توصیفی ۴۶
۴-۳- توصیف داده ها ۴۷
۴ -۴ آمار استنباطی ۴۸
۴-۵- بررسی مدل علی‌تحقیق ۵۵
:
۵-۱- مقدمه ۵۷
۵-۲- بحث و نتیجه گیری پیرامون یافته های پژوهش ۵۷
۵-۳- پیشنهادها ۶۲
۵-۳-۱- پیشنهادهای کاربردی ۶۲
۵-۳-۲- پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی ۶۲

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۵-۴- محدودیت های پژوهش ۶۳
منابع و مآخذ ۶۴
پیوست ها ۷۱
چکیده انگلیسی ۷۵
فهرست جدول‌‌ها
عنوان صفحه
جدول ۳-۱: پایایی پرسشنامه‌ی سبک‌های فرزندپروری ۴۴
جدول ۴-۱- انواع سبکهای فرزندپروری در بین نمونه آماری ۴۷
جدول ۴-۲ اولویتبندی انواع سبکهای فرزندپروری و آمارههای مربوط به آنها ۴۷
جدول ۴-۳- آزمون همبستگی بین سبک فرزندپروری قاطعانه و عملکرد تحصیلی فرزندان ۴۹
جدول ۴-۴- آزمون همبستگی بین سبک فرزندپروری سهل گیرانه و عملکرد تحصیلی فرزندان ۴۹
جدول ۴-۵- آزمون همبستگی بین سبک فرزندپروری استبدادی و عملکرد تحصیلی فرزندان ۵۰
جدول ۴-۶ – آزمون معناداری تفاوت بین عملکرد تحصیلی فرزندان دارای والدین همراه با رفتار قاطعانه در مقایسه با فرزندان دارای والدین همراه با رفتار مستبدانه ۵۱
جدول ۴-۷- آزمون معناداری تفاوت بین عملکرد تحصیلی فرزندان دارای والدین همراه با رفتار استبدادی در مقایسه با فرزندان دارای والدین همراه با رفتار سهلگیرانه ۵۲
جدول ۴-۸- آزمون معناداری تفاوت بین عملکرد تحصیلی فرزندان دارای والدین همراه با رفتار سهل‌گیرانه در مقایسه با فرزندان دارای والدین همراه با رفتار قاطعانه ۵۳
جدول ۴-۹-نتایج تحلیل واریانس متغیرهای مستقل و وابسته وارد شده در معادله‌ی رگرسیون ۵۴
جدول ۴-۱۰- میزان ضرایب استاندارد رگرسیون متغیرهای مستقل بر عملکرد تحصیلی ۵۵
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار ۴-۱ بررسی توزیع انواع سبک های فرزندپروری ۴۸
چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه­ بین شیوه فرزندپروری والدین با عملکرد تحصیلی دانش آموزان سال دوم دوره ­اول مقطع متوسطه شهر ایلام می­باشد. برای دستیابی به این هدف، سوالات و فرضیاتی مطرح و از طریق پیمایشی به گردآوری اطلاعات اقدام گردید. نمونه آماری پژوهش حاضر را دانش ­آموزان سال دوم دوره متوسطه اول به همراه والدین آن­ها تشکیل داده که از میان آن­ها و بر اساس فرمول کوکران تعداد ۳۴۰ نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردید. برای جمع­آوری داده ­ها از پرسشنامه­ شیوه ­های فرزندپروری دیاناباوم­ریند استفاده شد. یافته­های پژوهش نشان می­دهد که۲/۶۵ درصد خانواده ها دارای سبک فرزندپروری قاطعانه، ۴/۲۲ درصد دارای سبک فرزندپروری استبدادی و ۴/۱۲ درصد نیز سهل­گیر هستند. نتایج حاصل از تحلیل داده ­ها بیانگر رابطه مثبت و معنادار بین سبک فرزندپروری قاطعانه والدین و عملکرد تحصیلی فرزندان بوده اما بین سبک فرزندپروری سهل­گیرانه و سبک مستبدانه والدین با عملکرد تحصیلی فرزندان همبستگی منفی و معناداری وجود دارد. همچنین عملکرد تحصیلی فرزندانی که والدین آن­ها از سبک فرزندپروری قاطعانه استفاده می­ کنند بهتر از سبک­های سهل­گیرانه و استبدادی بوده است. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چند متغیره، نشان داد که ۲/۴۲ از کل تغییرات متغیر عملکرد تحصیلی، وابسته به ۳ متغیر ذکر شده در این معادله می‌باشد.بیشترین میزان اثر بر متغیر وابسته، مربوط به سبک مستبدانه با اندازه اثر ۴۴۶/۰- و کمترین میزان اثر، مربوط به متغیر سبک سهل­گیرانه با اندازه اثر ۰۷۶/۰- است. نتایج این تحقیق نشان می­دهد که غیر موثرترین سبک فرزندپروری، روش مستبدانه است.
کلیدواژه­ها: فرزندپروری – سبک قاطعانه – سبک سهل­گیرانه – سبک استبدادی – عملکرد تحصیلی
فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱- مقدمه:
اساس توسعه علمی‌هر جامعه­ای را آموزش و پرورش آن جامعه تشکیل می­دهد، و در این راستا توجه به کیفیت آموزشی و ارتقاء سطح علمی‌و عملکرد تحصیلی نوجوانان و جوانان، سبب استحکام ساختار علمی‌جامعه و حرکت درست در زمینه­ توسعه علمی‌آن می­گردد. از این­رو جستجوی راه­های افزایش سطح علمی‌افراد و پیشرفت تحصیلی در برگیرنده­ی استعداد، توانایی و کار دانش آموز است. این یک عنصر چند بعدی است. این عنصر به گونه ای بسیار ظریف به رشد جسمی، اجتماعی، شناختی و عاطفی مربوط است و به یک مورد خاص ارتباط ندارد ، بلکه طی زمان و در زندگی دانش آموزان در مدارس عمومی‌و در سال­های دانشگاه و زندگی کاری خود را نشان می‌دهد (استنبرگ[۱]، ۱۹۹۳، به نقل از پرویز، ۱۳۸۴).رفع موانع عملکرد بهتر تحصیلی نوجوانان و جوانان از ضروریاتی است که باید بدان توجه گردد.
از طرف دیگر پیشرفت تحصیلی به عنوان یک متغیر وابسته، همواره مورد توجه محققان قرار گرفته است. یادگیری و پیشرفت تحصیلی در گرو عوامل بیشماری است که به سادگی قابل شناسایی و کنترل نیست. در بررسی عوامل مؤثر در پیشرفت تحصیلی باید به دو دسته عوامل، یکی عوامل مربوط به دانش‌آموز و ویژگی‌های فرد و بطور کلی آنچه تفاوت فردی اطلاق می‌شود و عامل دوم، عوامل مربوط به مدرسه و نظام آموزش و پرورش، عوامل خانوادگی و غیره اشاره نمود. به عبارتی پیشرفت (افت) تحصیلی گاه به علت خصایص، ویژگی‌ها، شاخص‌های ذهنی، اجتماعی، عاطفی خود دانش‌آموز و گاه به علت کارکردهای مدرسه و سیستم درونی آموزش و پرورش، نهاد خانواده و یا سایر نهادهای جامعه است.
از جمله عوامل مرتبط با پیشرفت تحصیلی، چگونگی ارتباط والدین با فرزندان و به نوعی دیگر شیوه ­های فرزندپروری آن­ها می­باشد. برای تبیین رابطه سبک فرزندپروری با رفتارهای کودکان، تحقیقات جدید بر روی مولفه­های رابطه و مراقبت وساختار تکیه کرده اند.مسئولیت­ پذیری والدینی وصمیمیت از عناصر رابطه و مراقبت­اند وکنترل­های محدودیت از عناصر ساختار محسوب می‌شوند(الکساندر[۲]،۲۰۰۶). در مطالعه ای که رپینسکی و شانک (۲۰۰۲) بر رویی ۷۶ خانواده (هر دو والد و نوجوانان آن خانواده­ها) انجام دادند، تاثیررفتار گرم و حمایت کننده­ والدین بر سازگاری در مدرسه، عملکرد تحصیلی و مشکلات رفتاری نوجوانان را مورد بررسی قرار دادند، آنان به این نتیجه رسیدند که رفتار والدین بر این متغیرها تاثیر دارد. (تنهایی­رشوانلو، ۱۳۸۷)
همچنین زمینه فرهنگی خانواده، تاثیر مهمی‌در باورهایوالدینبرایپرورشفرزندانداشتهباشد. تفاوت­هایفرهنگی،میتوانندتفاوت­هایخاصیرادراعتقادات،باورهاونگرش­هایوالدیندرموردفرزندان بوجود آورند. مطالعات نشان می‌دهند که والدین با پیشینه و زمینه فرهنگی متفاوت، در درون یک جامعه،در نظرات خود از فرزندپروری و رشد کودک متفاوت می‌باشند(بورنشتین[۳]،۱۹۹۱، به نقل از تاجری، ۱۳۸۹).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...