۲- مسائل استراتژیک مستلزم تخصیص مقادیر زیادی از منابع شرکت است.تصمیمات استراتژیک بنا به ماهیّت­شان با مصرف مقادیر زیادی از منابع شرکت سروکار دارند. نیروی انسانی، دارایی­ های فیزیکی یا پول لازم باید از منابع داخلی تأمین شود یا از بیرون مؤسّسه فراهم گردد.
۳- مسائل استراتژیک اثرات عمده­ای بر رونق بلند مدّت موسّسه دارند. تصمیمات استراتژیک ظاهراً مؤسّسه را برای مدّت درازی، معمولاً پنج سال، متعهد می­سازد. با این وجود چارچوب اثرات فراتر از این مدّت است.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۴-مسائل استراتژیک آینده­نگر هستند.تصمیمات استراتژیک تأکید بر تدوین پیش بینی­هایی است که به مؤسّسه امکان می­دهد، بهترین گزینه استراتژیک را انتخاب نماید. در محیط در حال تغییر و رقابتی بازار آزاد، مؤسّسه موفّق باید موضعی آینده ساز[۴۴]و سبقت جویانه [۴۵] نسبت به تغییر اتخاذ نماید.
۱-مسائل استراتژیک معمولاً پیامد­های عمده چند وظیفه ­ای یا چند کسب و کاری دارند.تصمیم استراتژیک هماهنگ کننده مشتریان، تأکید رقابت، و یا ساختار سازمانی، وظیفه­ها بخش­ها و یا واحد­های برنامه را در بر می­گیرد.
۲-مسائل استراتژیک در نظر گرفتن عوامل محیطی خارجی موسّسه را ضروری می­سازد.همهمؤسسات کسب و کار در یک سیستم باز قرار دارند. آنها بر وضعیّت برونی اثر می­گذارند و ازآن به میزان معتنابه و غیر­قابل کنترلی اثر می­پذیرند.(پیرس، رابینسون،۲۰:۱۳۸۴)
۲-۶- مدل های مدیریت استراتژیک
۲-۶-۱- مدل استراتژی جنریک:[۴۶]وای تینگتن[۴۷] چهار رویکرد جنریک برای تبیین استراتژی سازمان­ها معرفی می­ کند. این چهار رویکرد جنریک را، وای تینگتن، در چارچوب دو پیوستار که یکی معرف نتیجه مورد انتظار و دیگری معرف فرایند تصمیم ­گیری است تحت چهار عنوان کلاسیک[۴۸]، تغییر تدریجی[۴۹]، فرایندی[۵۰] و سیستمیک [۵۱] به صورت شکل ۲-۱ مطرح ساخته است:
شکل۲-۱- مدل استراتژیک جنریک واتینگتن
محور عمودی طیفی از نتایج مورد انتظار، از به حداکثر رساندن سود تا سایر اهداف مورد نظر را در بر می­گیرد ومحور افقی مشخص کننده این است که استراتژی باید صورت دلخواه و پیش خواسته و یا تصادفی و تجربی اتخاب می­ شود و در چهار منطقه خاص، تلاقی این پیوستار، استراتژی­ های جنریک را به شرح زیر مطرح می­سازد:
۱- استراتژی کلاسیک : این نوع استراتژیک به عنوان فرایندی از پیش خواسته و عقلانی در نظر گرفته شده که به طور عقلایی و با بهره گرفتن از تجزیه و تحلیل­های لازم، تبیین می­گردد. مفروضات این رویکرد آن است که امکان تسلط بر محیط داخلی و خارجی سازمان وجود دارد و تصمیماتی که از طریق این فرایند اتخاذ می­ شود و به موفقیت در بلند مدت منتهی می­گردد.
۲-تغییر تدریجی : این نگرش استراتژی کلاسیک را نامربوط می­شمارد و بر این عقیده است که سازمان­هایی که به دنبال به حداکثر رساندن سود هستند باقی خواهند ماند و بقیه محکوم به نابودی هستند. مفروضات این رویکرد آن است که امکان تسلط بر محیط وجود ندارد بلکه باید تلاش شود استراتژی و محیط متناسب یکدیگر باشند.
۳- استراتژی فرایندی: به عدم امکان انتخاب استراتژی مغایر با شرایط محیط چندان اعتقادی ندارد و در مورد انتخاب استراتژی خوش بین­تر و بر این باور است که استراتژی بیشتر از فرایند توافقات، یادگیری و سازش­های لازم شکل می­گیرد تا تجزیه و تحلیل عقلائی. در عین حال چون رقبا نیز در همین شرایط قرار دارند تشخیص اینکه مناسبترین استراتژی کدام است چندان آسان نیست.
۴-استراتژی سیتمیک: ضمن پذیرش انتخاب استراتژی دلخواه نوع استراتژی را به شرایط محیط مربوط می­ کند در این رویکرد در صورتی که زمینه و بستر فرهنگی – اجتماعی مساعد باشد می­توان به دلخواه استراتژی به حداکثر رساندن سود را انتخاب نمود و حتی ممکن است با انتخاب مناسب بر محیط نیز اثر گذاشت. در یک نتیجه گیری مختصر می­توان ادعا کرد که سیر تحول اندیشه­ های مدیریت استراتژیک نیز مانند تئوری مدیریت با نگرش عقلائی- تحلیلی آغاز، وبا مطرح شدن نگرش تجربی – انطباقی و چالش فکری، بین این دو مکتب به نگرشی اقتضایی دست یافته است و نگارنده نیز برای سازمان­های ایران به ویژه دستگاهای کسب و کار دولتی مکتب تلفیقی با گرایش به پیش تدبیری را توصیه نموده است(میرسپاسی،۱۳۸۳: ۲۹).
۲-۶-۲ – مفاهیم و تئوری­های مرتبط با مدل مدیریت استراتژیک
جدول۲-۱- مفاهیم و تئوری­های مرتبط با مدل مدیریت استراتژیک( منبع : جفری اس ،۱۳۸۹، ۱۳)

تجزیه و تحلیل موقعیّت
فرایندسنّتی توسعه استراتژی ،شامل تجزیه و تحلیل محیط­های داخلی و خارجی سازمان به منظور دستیابی به ثبات سازمانی. حاصل امر شکل­ گیری مبنایی برای توسعه مأموریّت­ها، اهداف و استراتژی­ها می­باشد.
تأثیرپذیری محیطی
وظیفه مدیر تعیین استراتژی است که دارای بیشترین تناسب با نیروهای محیطی،فنی و انسانی باشد
اصل تأثیرگذاری
سازمان­ها تسلیم نیروهای موجود در محیط نمی باشند.آنها می توانند از طریق اتحادهای استراتژیک با ذی­نفعان،تبلیغات،ائتلاف­های سیاسی و انواع روش­های دیگر تا حدودی محیط خود را شکل دهند
ا ستراتژی برنامه­ ریزی شده
مدیران برای پیگیری خواسته استراتژیک موردنظر خود،دست به برنامه­ ریزی می زنند.استراتژی به شکل سنجیده طراحی می شود
استراتژی نوخواسته

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...