شکل ۳-۶ نشان می‌دهد که دقت رده‌بندی درخت تصمیم‌گیری (C4.5) با بهره گرفتن از مدل ارائه شده مبتنی بر MKTPKS 3-Termsets از مدل رده‌بندی مبتنی بر عبارات ساده کمتر است. با این حال دقت رده‌بندی‌های دیگر (نزدیک‌ترین همسایه، بیز ساده و ماشین پشتیبان بردار) با بهره گرفتن از متدولوژی ارائه شده نسبت به مدل رده‌بندی مبتنی بر عبارات ساده بهبود یافته است. از این رو می‌توان نتیجه گرفت اگر روش پیشنهادی را در رده‌بندی داده‌ها استفاده نماییم دقت رده‌بندی بهتری برای رده‌بندی داده‌ها به دو کلاس مختلف که شامل مستندات حاوی اطلاعات خوب و بد هستند به دست می‌آید. بهترین دانش کاری و کاربردی که در این مقاله ارائه شده است روش‌های رده‌بندی به وسیله یک روش ترکیبی است که با بهره گرفتن از MKTPKS 3-Termsets برای تکنیک‌های داده‌کاوی متنی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پژوهش ارائه شده در این مقاله بر اساس رده‌بندی داده‌های متنی به دو کلاس مختلف جهت تعریف اسناد اطلاعات به دو گروه خوب و بد است. ادغام و یکپارچه‌سازی تکنیک‌های رده‌بندی داده‌های متنی باعث بهبود رده‌بندی توسط الگوریتم‌ها و تکنیک‌های رده‌بندی می‌گردد. در اغلب موارد رویکرد ارائه شده بهبود قابل‌توجهی را برای دقت رده‌بندی با بهره گرفتن از ارزیابی F-Measure از خود نشان داده است. با این حال با توجه به رده‌بندی مستندات به کلاس‌های مربوطه با بهره گرفتن از درخت تصمیم (الگوریتم C4.5 یا J48) دقت رده‌بندی را کاهش می‌دهد. دلیل کاهش دقت وابستگی شدید الگوریتم C4.5 به بسامد شرایط است. همچنین ماهیت داده‌های طبیعی ممکن است بر دقت و صحت طبقه‌بندی تأثیر بگذارد. نکات ذیل را از متدولوژی ارائه شده در این مقاله می‌توان به دست آورد: اول این که متد نمایش مبتنی بر شرایط واحد یکی از راه‌های مفید و کاربردی برای کشف دانش است اما این متدها بر دقت رده‌بندی داده‌های متنی تأثیر می‌گذارند. دوم آن است که کاربردهای ترکیبی تکنیک‌های داده‌کاوی متنی نتایج بهتری را در سناریو تحقیق جاری به ما ارائه می کند و هم چنین هرس اطلاعات و پالایش دانش ممکن است با بهره گرفتن از قوانین انجمنی APRIORI از تکنیک‌های داده‌کاوی انجام پذیرد. سومین نکته که از مقاله جاری استنتاج می‌گردد ساخت MKTPKS 3-TermSets و استفاده از آن جهت بهبود دقت رده‌بندی و نکته آخر آن‌که در برخی زمینه‌های کسب‌وکار اگر نرخ خطا کاهش یابد، تصمیم‌گیری‌های بهتری امکان‌پذیر می‌گردد.[۱۵۸]

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۸- قلمرو تحقیق

محقق در پژوهش جاری به دنبال ارائه مدلی مفهومی در حوزه مدیریت دانش زنجیره تأمین خدمات در تجارت الکترونیکی G2C می‌باشد بر همین اساس قلمرو موضوعی تحقیق به بخش‌های ذیل تقسیم‌بندی می‌شود:

    • مدیریت دانش
    • مدیریت زنجیره تأمین
    • مدیریت زنجیره خدمات
    • تجارت الکترونیکی G2C

۳-۹- بستر تحقیق

در پژوهش جاری سازمان ثبت‌احوال کشور به‌عنوان یکی از ارکان تحقق دولت الکترونیکی و هم‌چنین یکی از اصلی‌ترین سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات تجارت الکترونیکی G2C به‌عنوان موردمطالعه انتخاب گردیده است. جامعه‌ی آماری این پژوهش با توجه به قلمرو موضوعی آن شامل مدیران، معاونان و کارشناسان و خبرگان سازمان ثبت‌احوال استان اصفهان هستند که به روش ارجاع زنجیره‌ای انتخاب شده‌اند. روش نمونه‌گیری، گلوله برفی (ارجاع زنجیره‌ای) است. نمونه‌گیری گلوله برفی یک روش نمونه‌گیری است که واحدهای نمونه نه تنها اطلاعاتی در مورد خودشان بلکه در مورد واحدهای دیگر جامعه نیز ارائه می‌کنند [۶۵][۶۶]. در این روش، در یک مصاحبه ابتدایی اغلب با یک خبررسان کلیدی کار را آغاز کرده و سپس از آن شخص می‌خواهیم که دوستان، آشنایان و یا افرادی که ممکن است برای مصاحبه مناسب باشند را به ما معرفی کند.

۳-۹-۱- معرفی سازمان ثبت‌احوال کشور

سازمان ثبت‌احوال کشور با پشتوانه نزدیک به یک قرن سابقه اداری جزء اولین نهادهایی محسوب می‌گردد که بنا به‌ضرورت تشکیل دولت مدرن و نوسازی جامعه در سال ۱۲۹۷ هجری شمسی در ایران تأسیس شد و در اولین سال‌های تأسیس وظیفه ثبت وقایع چهارگانه (ولادت، ازدواج، طلاق و وفات) و شناسنامه‌دار کردن اتباع ایرانی داخل و خارج از کشور را به عهده گرفت. در سال ۱۳۱۹ وظیفه جمع‌ آوری و انتشار آمارهای انسانی به مجموعه وظایف آن افزوده شد و رفته‌رفته بر اثر دگرگونی‌های اجتماعی و ظهور تکنولوژیکی اطلاعات در سال ۱۳۷۶ با تصویب قانون الزام اختصاص شماره ملی و کد پستی ایفاگر نقش تأمین زیرساخت اطلاعاتی دولت الکترونیکی گردید. در این راستا سازمان ثبت‌احوال کشور با درک ضرورت نوسازی ساختار و فرایند اداری اقدام به تأسیس پایگاه اطلاعات جمعیت کشور نمود که به دلیل ویژگی‌های خاص علاوه بر آنکه امکان تحول درون‌سازمانی را فراهم آورده، موجب نوسازی ساختار اداری کشور نیز شده است. (روزرخ، مرجان. ۱۳۸۸) برخی از قابلیت‌های این پایگاه شامل موارد زیر است:

    • ارائه خدمات الکترونیکی هویتی با فراهم کردن اتصال بر خط با شناسنامه خاص به دولت و دستگاه‌های اجرائی
    • دسترسی سریع و مطمئن دستگاه‌ها به آمار و اطلاعات انسانی
    • افزایش ضریب امنیت اطلاعات انسانی و حفاظت از حریم خصوصی شهروندان
    • پاسخگویی بهتر و سریع‌تر دستگاه‌های دولتی نسبت به مطالعات اجتماعی و توزیع بهینه منابع و امکانات کشور
    • جلوگیری از دوباره‌کاری‌ها و اشتباهات اداری که در سیستم بوروکراتیک معمول مشاهده می‌گردد.

۳-۹-۱-۱- فعالیت‌های اصلی سازمان در حوزه تجارت الکترونیکی G2C

مهم‌ترین وظیفه مدیریت به‌ویژه در سطح استراتژیک، تصمیم‌گیری و کنترل بر مبنای اطلاعات است. سازمان ثبت‌احوال به‌عنوان سیستم اطلاعات مدیریت، اطلاعات لازم و در مواقعی کافی را جهت انجام وظایف مدیریت کشور فراهم می‌آورد. ثبت وقایع حیاتی (ولادت و وفات) که مهم‌ترین منبع آماری و جمعیتی کشوری است و برای محققین و سیاست‌گذاران اجتماعی و اقتصادی و برنامه ریزان کلان اهمیتی خاص دارد بلکه نیل به اهداف و آمارهای ملی و بین‌المللی بدون دسترسی جامع به اطلاعات آن میسر نمی‌گردد. در این برهه از زمان نیز جهت‌گیری اغلب کشورها در زمینه آمارهای انسانی به سمت آمارهای ثبتی است و علی رقم صرف هزینه‌های زیاد در انجام سرشماری‌های عمومی، نتایج آن اعتبار و استحکام آمارهای ثبتی را ندارد همچنین نتایج حاصله از سرشماری‌ها دارای عمرمحدود بوده و پس از مدت کوتاهی متولیان امر وادار به برآورد مجدد بر اساس حدس و گمان و محاسباتی می‌کند که چندان معتبر نیست. در نظام ثبت‌احوال به خاطر دقت آماری، به روز بودن داده‌ها و نیز تداوم سازمان در محدوده جغرافیایی سراسر کشور می‌توان از داده‌های این نهاد در راستای بررسی روندهای کوتاه‌مدت و بلندمدت استفاده نمود. بنابراین پایگاه اطلاعات جمعیت کشور که اکنون ثبت وقایع حیاتی از سراسر کشور به صورت برخط در آن انجام می‌پذیرد. قوی‌ترین مرجع برای دسترسی به آمار و اطلاعات صحیح ایرانیان می‌باشد. ثبت احوال نوین حاصل تغییرات اساسی و مناسبی در ارکان اصلی مدیریت دانش یعنی انسان، فرایند و فناوری می‌باشد. از آغاز این تحول تاکنون گام‌های مناسبی در جهت ایجاد سازمان‌های دانش‌محور شده است. فرهنگ، ساختار، معماری فناوری اطلاعات سازمانی همه در جهت شناسایی، تولید، تسهیم و توزیع و انتقال دانش تغییریافته و بیشتر فعالیت‌ها و پروژه‌ها با رویکرد دانشی انجام پذیرفته است. (روزرخ، مرجان. ۱۳۸۸) تنها عناوین برخی از آن‌ها در ذیل آورده شده است:

    • استخدام نیروی جوان و متعهد و متخصص
    • ایجاد مرکز آموزش در سراسر کشور
    • برگزاری دوره‌های آموزشی بلندمدت و کوتاه‌مدت
    • شناسایی استعدادها و توانائی‌های کارکنان
    • استفاده از نیروی داخلی پروژه‌ها با بهره گرفتن از آموزش و انتقال تجربیات
    • برگزاری همایش‌های غیررسمی تفریحی و مسابقات ورزشی
    • تغییر در ساختار سازمانی و تشکیلاتی
    • راه‌اندازی سیستم استعلام هویت انفرادی
    • راه‌اندازی سیستم مکانیزه استعلام دسته‌ای
    • مکانیزاسیون رویه‌های سجلی مانند: تنظیم سند ولادت و صدور شناسنامه، ثبت وفات و ثبت تغییرات سجلی
    • صدور مکانیزه کارت شناسایی ملی
    • راه‌اندازی سیستم دبیرخانه کارت شناسایی ملی
    • راه‌اندازی سیستم مکانیزاسیون اداری
    • تولید و انتشار آمارهای دقیق وقایع چهارگانه
    • تشکیل شورای عالی اطلاع‌رسانی
    • تشکیل نظام پیشنهاد‌ها
    • توسعه و تجهیز ادارات سراسر کشور در جهت به‌کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات
    • راه‌اندازی مرکز داده ثبت‌احوال با بهره گرفتن از تکنولوژی جدید
    • برگزاری جلسات منظم و متناوب بین کارشناسان حقوقی، سجلی و فناوری اطلاعات
    • ایجاد پایگاه‌های عکس و آدرس
    • استفاده از متخصصان و مشاوران برون‌سازمانی در برخی پروژه‌ها
    • توسعه و تجهیز مراکز آموزشی و استفاده از روش‌های نوین آموزشی
  • مستندسازی فعالیت‌های حوزه آمار و انفورماتیک و مرکز آموزش
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...