کوین و میلز(۱۹۹۹)

کارآفرینی سازمانی یک گرایش استراتژیک است که شامل احیای محصول، فرایندها، خدمات، استراتژی ها و یا حتی کل سازمان می باشد.

(صمدآقایی، ۱۳۸۸؛ شارما و کریسمن، ۱۹۹۹

کارآفرینی سازمانی فرایندی است که در آن محصولات یا فرایندهای نوآوری شده از طریق القا و ایجاد فرهنگ کارآفرینانه درون شرکت های از قبل تاسیس شده ایجاد می شود.

دس و همکاران(۱۹۹۹)، شارما و کریسمن(۱۹۹۹)

کارآفرینی سازمانی فرایندی است که درآن محصولات یا فرایندهای نواوری شده از طریق فرایند احیای استراتژیک کسب و کار موجود درون شرکت های از قبل تاسیس شده ایجاد می شود

مایس (۲۰۰۳)، موریس و کوراتکو (۲۰۰۲)، کرنی و همکاران(۲۰۰۸)، هالت و همکاران(۲۰۰۷)؛ کریستین (۲۰۰۴)

کارآفرینی سازمانی واژه ای است برای تشریح رفتارهای کارآفرینانه درون سازمان های موجود.

کریستین(۲۰۰۴)

کارآفرینی سازمانی ابتکار شرکت های از پیش تاسیس شده برای به کار گرفتن کارآفرینی است.

زهرا (۲۰۰۹)

کارآفرینی سازمانی به فعالیت هایی اطلاق می شود که در سرتاسر آن تاکید شرکت بر نوآوری و تحمل ریسک است.

رومرو مارتینز و همکاران (۲۰۱۰)

کارآفرینی سازمانی شامل معرفی محصولات و فرایندهای جدید، طراحی ساختارهای جدید سازمانی و فتح بازارهای جدید است. در شرکت­های موجود، کارآفرینی محدود به این مسائل نیست بلکه کارآفرینی همچنین به اصلاح دوره ای ساختارها و استراتژی ها که ممکن است منجر به تعریف مجدد بعضی قلمرو ها شود، نیاز دارد.

همان­طور که اشاره شد، هیچ یک از تعاریف فوق، تعریف مستقل، جامع و مورد پذیرش همگان نیست و اکثر این تعاریف بر نوآوری و توسعه محصول جدید تمرکز دارند(فاربر، ۱۹۹۹). از آن­جا که در این پژوهش، کارآفرینی سازمانی در قالب سازمان­های کوچک و متوسط بررسی شده­، لذا در بخش بعد، به مزایای به کارگیری آن در این شرکت­ها اشاره می شود.
کارآفرینی سازمانی در سازمان های کوچک و متوسط
اگرچه بعضی از محققان معتقدند که وجود رابطه منفی بین ساختارهای سازمان­های بزرگ با کارآفرینی سازمانی حاکی از آن است که ساختارهای مکانیک موجود، قادر به پیشرفت در زمینه­ کارآفرینی سازمانی نخواهند بود(خنیفر، وکیلی، ۱۳۸۷؛ وینکر و همکاران، ۲۰۰۸). اما با این حال، وجود مزایای فراوان کارآفرینی سازمانی در سازمان­های بزرگ و از پیش تاسیس شده، محققان را از جستجوی کارآفرینی سازمانی در شرکت­های کوچک­تر غافل کرده است(زهرا و همکاران، ۲۰۰۹) به گونه ­ای که تا مدت­ها، مفهوم کارآفرینی سازمانی به صورت انحصاری در فضای کسب و کارهای بزرگ مطالعه می­شد(کریر، ۱۹۹۴؛ موریس، کوراتکو، ۲۰۰۲؛ وینکر و همکاران، ۲۰۰۸) و شرکت­های کوچک در این زمینه محروم بودند چرا که اطلاعات کم­تری از ایجاد این مفهوم در این سازمان­ها موجود است(کریر، ۱۹۹۴؛ وینکر و همکاران، ۲۰۰۸). چنانچه کریستین(۲۰۰۴) آن را ابتکار شرکت­های از پیش تاسیس شده برای به کارگرفتن کارآفرینی می­داند. ولی امروزه و به طور کلی، محققین معتقدند که رفتارها و دیدگاه­ های کارآفرینانه برای رشد و موفقیت شرکت­ها در هر اندازه ضروری است(بارینگر، بلودرن، ۱۹۹۹). بنابراین بکارگیری این مفهوم برای شرکت­های کوچک و متوسط درست به اندازه ضرورت بکارگیری آن در شرکت­های بزرگ است(فاربر، ۱۹۹۹؛ کریر، ۱۹۹۴، کریستین، ۲۰۰۴؛ موریس، کوراتکو، ۲۰۰۲). هرچند ماهیت خاص شرکت­های کوچک ممکن است توسعه و عملیاتی کردن کارآفرینی سازمانی را متفاوت کند(کریر، ۱۹۹۴)(ر.ک، جدول ۲-۶).
مزایای کارآفرینی سازمانی در شرکت­های کوچک و متوسط
همان طور که اشاره شد، محیط پیچیده امروزی، سازمان­ها را با ابهام و پیچیدگی زیادی مواجه کرده است و به نظر می­رسد تنها راه نجات سازمان­ها­، استفاده از شیوه ­های خلاقانه و نوآورانه درجهت انعطاف­پذیرتر کردن شرایط، بهره­ گیری از فرصت­ها به سود خود و رقابت با رقبا است. بنابراین، در دنیای متغیر کنونی، تنها سازمان­هایی موفق­اند که بتوانند به تغییرات محیطی پاسخ داده و نیازهای مشتریان را بهتر از رقبا برآورده سازند و این امر جز با وجود افراد کارآفرین در سازمان­ها صورت نمی­گیرد(زارع مهرجردی، رضایی، عربیون، اکبری، ۱۳۸۹؛ فاربر، ۱۹۹۹). در واقع تغییرات سریع و مداوم تکنولوژیکی و محیطی یکی از مهم­ترین برانگیزاننده­های فرصت­های کارآفرینی بشمار می­روند(رضوانی، گلابی، ۱۳۹۰؛ هایتون، ۲۰۰۵). اگرچه تنها با بکارگیری این افراد، سازمان­ها کارآفرین محسوب نمی­شوند، اما استخدام آن­ها و ایجاد جو کارآفرینانه مزایای را زیادی برای سازمان­ها به همراه دارد که خود باعث شده سازمان­ها به اتخاذ این گونه سیاست­ها ترغیب شوند. محققان زیادی در پژوهش­های خود به بخشی از این مزایا اشاره کرده ­اند که در جدول ۲-۸ می­توان مشاهده کرد.
جدول ‏۲‑۸- خلاصه ای از مزایای بکارگیری کارآفرینی سازمانی

مزایای کارآفرینی سازمانی

ناهید(۱۳۸۸)

کارآفرینی سازمانی اثر سینرژیک یا هم افزایی بر توسعه بلندمدت جامعه در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به دنبال خواهد داشت

زهرا(۱۹۹۱)

کارآفرینی سازمانی عامل اساسی در بهبود عملکرد شرکت، حمایت از رشد و ایجاد ارزش و مزیت رقابتی محسوب می­ شود

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...