۴-۱- مقدمه

تجزیه و تحلیل داده‏ها فرایندی چند مرحله­ ای است که طی آن داده‏هایی که از طریق بکارگیری ابزارهای جمع‏آوری در جامعه آماری فراهم آمده­اند، خلاصه، کدبندی و دسته ‏بندی و در نهایت پردازش می‏شوند تا زمینه برقراری انواع تحلیل‏ها و ارتباط بین این داده‏ها به منظور پاسخ به سئوالات فراهم آید. در واقع تحلیل اطلاعات شامل سه عملیات اصلی می باشد: ابتدا شرح و آماده‏سازی داده ­های لازم برای پاسخ به سئوالات، سپس تجزیه و تحلیل داده ­ها و در نهایت پاسخ به سئوالات تحقیق با توجه به نتایح حاصل در بخش تجزیه و تحلیل داده ­ها.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

همانطور که در فصل­های قبلی مطرح گردید این پژوهش به دنبال نقش عوامل مرتبط با توسعه کارآفرینی در تعاونی­های گردشگری در استان مازندران می­باشد.
لازم به ذکر است، که با توجه به مرور مبانی نظری تحقیق و مطالعات مشابه پیشین و مصاحبه با صاحب نظران، عوامل اصلی و مؤلفه­ های مرتبط بر توسعه کارآفرینی گردشگری شناسایی گردید و در ادامه جهت پاسخگویی به سئوالات تحقیق، در فصل سوم پرسشنامه طراحی و پس از بررسی پایایی و روایی آن در بین نمونه آماری توزیع گردید. پس از جمع آوری پرسشنامه ­های توزیع شده در این فصل اقدام به تجزیه و تحلیل داده ­ها گردید. در این فصل در ابتدا شناختی از وضعیت و ویژگی­های جمعیت شناختی پاسخ‏دهندگان ارائه می­گردد سپس به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته می شود و پاسخ سئوال اول با بهره گرفتن از نتایج آزمون جدول فریدمن با بهره گرفتن از آمار استنباطی سپس پاسخ سئوال دوم با بهره گرفتن از آمار توصیفی و در ادامه جهت بررسی پاسخگویان در خصوص ارتباط عوامل و مؤلفه­ های شناسایی شده بر توسعه کارآفرینی در تعاونی­های گردشگری از آزمون t تک نمونه ­ای استفاده می­گردد و در نهایت جهت پاسخ به سئوال سوم رتبه ­بندی عوامل مرتبط بر توسعه کارآفرینی گردشگری از آزمون فریدمن بهره برده شد. لازم به ذکر است که کلیه تجزیه وتحلیل­های انجام شده در این بخش توسط نرم افزار Excell و Spss 19 انجام می­گردد.

۴-۲-تجزیه و تحلیل داده ­ها

۴-۲-۱- تشریح ویژگی آمار توصیفی پاسخگویان به پرسشنامه

به منظور تحلیل اطلاعات جمع­آوری شده لازم است قبل از هر تحلیلی در خصوص جامعه آماری پژوهش حاضر و مشخصات ویژگی­های آنها اطلاعاتی را ارائه داد. نمونه آماری مورد مطالعه با توجه به اینکه تعداد جامعه آماری تحقیق یعنی مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره تعاونی های گردشگری استان مازنداران ۱۱۸ نفر بوده اند که به صورت تصادفی ساده انتخاب شده ­اند. تعداد پرسشنامه هایی که بطور صحیح پاسخ داده شده ۱۰۳ نمونه بوده است. بنابراین نرخ پاسخگویی برای این پژوهش ۸۸% است.
در نمودار ۴-۱ درصد پاسخ‏دهندگان به تفکیک جنسیت (زن و مرد) مشخص شده است. همانظور که در این نمودار مشاهده می نماییم جنسیت ۶۰% از پاسخ دهندگان (۶۲ نفر ) مرد و مابقی یعنی ۴۰ درصد (۴۱ نفر) زن بودند.
نمودار ۴-۱- توزیع جنسیت پاسخ دهندگان (نمونه آماری)
در نمودار ۴-۲ پاسخ دهندگان از لحاظ سن به چهار دسته کمتر از ۳۰ سال، بین ۳۰ تا ۴۰ سال، ۴۰ تا ۵۰ سال و بالای ۵۰ سال تقسیم شده ­اند. مطابق این نمودار اکثریت پاسخ دهندگان در رده سنی ۴۰ تا ۵۰ سال و بالای پنجاه سال قرار گرفته بودند (هر رده ۳۱ نفر)، بعد از آن در رده سنی ۳۰ تا ۴۰ و کمتر از ۳۰ سال سال قرار دارند (در مجموع ۴۱ نفر) .
نمودار ۴-۲: توزیع سنی پاسخ دهندگان (نمونه آماری)
در نمودار ۴-۳ ملاک عمل مدرک تحصیلی بوده و اینکه پاسخ دهندگان دارای چه مدرک تحصیلی بوده ­اند، مطابق این تحقیق اکثریت نمونه آماری دارای تحصیلات کارشناسی (۶۲ نفر) و بعد از آن به ترتیب دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم (۲۱ نفر) و فوق لیسانس و بالاتر (۱۰ نفر) و تا دیپلم (۱۰ نفر) بودند.
نمودار۴-۳- توزیع تحصیلی پاسخ دهندگان (نمونه آماری)
در نمودار ۴-۴ ملاک میزان تجربه کاری پاسخ دهندگان می­باشد که به چهار دسته کمتر از ۵ سال، بین ۵ تا ۱۰ سال، بین ۱۰ تا ۲۰ سال و بالاتر از ۲۰ سال تقسیم شده ­اند. مطابق نمودار ۴-۵ میزان تجربه کاری پاسخ دهندگان به ترتیب بین ۵ تا ۱۰ سال (۵۲ نفر)، بین ۱۰ تا ۲۰ سال (۲۰ نفر)، بالای ۲۰ سال (۲۰ نفر) و کمتر از ۵ سال (۱۱ نفر) می باشد.
نمودار۴-۴- توزیع تجربه کار پاسخ دهندگان (نمونه آماری)

۴-۲-۲- نتایج آزمون فریدمن برای پاسخ به سئوال اول تحقیق وضعیت مؤلفه های مرتبط بر توسعه کارآفرینی در تعاونی های گردشگری با بهره گرفتن از آمار استنباطی

برای پاسخ به سئوال اول تحقیق وضعیت مؤلفه های مرتبط بر توسعه کارآفرینی در تعاونی های گردشگری ۴۱ مؤلفه شناسایی شده با بهره گرفتن از نتایج جدول آزمون فریدمن بر اساس اولویت گردآوری شده اند.(لازم به توضیح می باشد که شماره سئوال در ابتدای هر مؤلفه مربوط به سئوالات ۱ تا ۴۱ پرسشنامه می باشد).
مطابق نتایج جدول Test Stastistica آزمون فریدمن برای داده ­های مؤلفه های مرتبط بر توسعه کارآفرینی در تعاونی­های گردشگری، مقدار آماره مربع کی را با ۴۰ درجه آزادی ۹۵۱/۱۷۹۵ می باشد که آزمون در سطح (P-value) کمتر از ۰۵/۰ (با مقدار صفر) می باشد که نشان از رد شدن فرض یعنی یکسان بودن میانگین رتبه­ها در بین گروه ها دارد.
جدول ۴-۱- نتایج آزمون فریدمن پرسشنامه