مقالات و پایان نامه ها | ب) معدن باطنی – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
![]() |
ب) معدن باطنی
همان اختلافی که در تعریف معادن ظاهری گذشت، در تعریف دسته دوم معادن یعنی معادن باطنی نیز وجود دارد. عدهای میگویند معدن باطنی معدنی است که در اعماق زمین وجود دارد و قابل رؤیت نیست. به عبارت دیگر معادن باطنی معادنی هستند که: «به وسیله حفاری و عملیات مخصوصی مانند کندن راهرو و چاه چنان که در معادن نفط و ذغالسنگ و امثال آن ها است، به مواد معدنی منظور دست مییابند.»[۸۰] علاوه بر این به گفته یکی از حقوق دانان معدن باطنی: «معدنی است که زیرزمین است و استخراج به حفاری صورت میگیرد.»[۸۱] اما در مقابل، قول اکثر فقها و حقوقدانان این است که: «المعادن الباطنیه فهی کل معدن احتاج فی إبراز خصائصه المعدنیه إلى عمل و تطویر، کالحدید و الذهب»[۸۲] یعنی معادن باطنی معادنی هستند که ضروری است مواد خام آن را تصفیه کرد و مواد ناخالص را به خالص تبدیل نمود مثل آهن و طلا. همچنین یکی از فقها نیز تعریف کاملی از معدن باطنی بیان کرده است: «و هی التی لا تبدو جوهرها من دون بذل جهد و عمل فی سبیل انجازه، و ذلک کالذهب و الفضه و ما شاکلهما، فان الماده الذهبیه لا تصبح ذهبا بشکله الکامل الا بعد التصفیه و التطویر العملی.»[۸۳] یعنی معدن باطنی معدنی است که مواد معدنی آن بدون تلاش و کار در راه تکمیل آن، ظاهر نمیشود مثل معدن طلا و نقره. در واقع زمانی که طلا از معدن، استخراج میشود طلای خالص نمیگردد مگر اینکه تصفیه شده و از حالت فعلی به صورت اعلی و خالص درآید. همانطورکه گفته شد اکثر فقهای امامیه معادن باطنی را اینگونه تعریف میکنند.
در ادامه باید خاطر نشان کرد که این گروه فقها معادن باطنی را به دو دسته تقسیمبندی کردهاند.
۱) معادن باطنی سطح الارضی معادنی هستند که در طبقات سطحی زمین قرار دارند.
طبق تعریف فقها: «أن تکون الماده قریبه من سطح الارض»[۸۴] به اعتقاد فقها این دسته از معادن باطنی، ملحق به معادن ظاهریاند و حکمشان با معادن ظاهری یکسان است.[۸۵]
۲) معادن باطنی تحت الارضی(مستتر) معادنی هستند که در طبقات عمقی بوده و بدون حفاری دسترسی به آن ها میسر نمیباشد. به عبارت دیگر: «أن تکون متوغله فی اعماق الارض بحیث لا یمکن الوصول الیها من خلال الحفر المتزاید و الجهد الاکبر»[۸۶] این شق از معادن باطنی برخلاف دسته اول، احکامی جداگانه دارند. توضیح اینکه احکامی که فقها در مورد معادن باطنی ذکر کردهاند مختص این نوع از معادن باطنی میباشد و همانطورکه گفته شد دسته اول در حکم معادن ظاهری میباشند. یکی از فقها در تفسیر معادن باطنی و اقسامش اینچنین مینویسد: «القسم الثانی من المعادن الباطنه، و هی التی لا یظهر جوهرها إلا بالعمل و المعالجه، کالذهب و الفضّه و الفیروزج و الیاقوت و الرصاص و النحاس و الحدید و سائر الجواهر المبثوثه فی طبقات الأرض، سواء کانت موجوده فی ظاهر الأرض بحیث لا یتوقّف الشروع فیها على حفر شیء من الأرض خارج عنها أم فی باطنها، لکن القسم الأول منها فی حکم المعادن الظاهره»[۸۷] یعنی معادن باطنی معادنى هستند که گوهر آن جز با دگرگونى و انجام کارى بر روى آن آشکار نمىشود، مانند: طلا، نقره، فیروزه، یاقوت، روى، مس، آهن و دیگر گوهرهایى که در طبقات زمین وجود دارد، چه این معادن در روى زمین باشد به گونهاى که بهرهبردارى از آن نیاز به کندن زمین نباشد یا اینکه در باطن زمین باشد، ولى قسم اول از آن در حکم معادن ظاهرى است.
گفتار سوم: ظاهری بودن معادن نفت و گاز
بنا بر مطالب فوق در مورد تعریف و اقسام معادن، میتوان اینچنین نتیجه گرفت که
نفت جزو معادن ظاهری به شمار میآید. توضیح اینکه مطابق تعریفی که اکثریت فقها و حقوقدانان از معادن ظاهری دارند، چون نفت، اگرچه در اعماق هزار کیلومتری زمین باشد، نیازی به تصفیه و جداسازی مواد معدنی از مواد دیگر ندارد و در واقع غیر از عملیات استخراج، عمل دیگری برای به دست آوردن آن لازم نیست، جزو معادن ظاهری میباشد. لذا ما در تحقیق پیشرو مبنای خود را بر ظاهری بودن معادن نفت و گاز میگذاریم. البته همان گونه که در گفتار اول بیان گردید برخی از فقها از جمله امام خمینی معتقدند نفت امروزه به دلیل حفاری و کندن چاهها در زمزه معادن باطنی است. نکته حائز اهمیت در تعریف امام خمینی این است که وی شرطی را برای معادن ظاهری بیان کرده که دیگر فقها اعتقادی به این شرط ندارند و آن شرط این است: «در صورتی که برای این معادن نیازی به کندن چاهها نباشد.» بنابرین در عصر حاضر چون نفت و گاز نیاز به کندن بسیار دارد، وی این معادن را در زمره معادن باطنی میداند. در واقع به نظر میرسد ایشان نظر اول و دوم در مورد تعریف معادن ظاهری را تلفیق کردهاست و معتقد است در معدن ظاهری اولا عدم احتیاج به اظهار و تصفیه مواد معدنی و ثانیاً عدم نیاز به کندن و حفاری دارای اهمیت بوده و جمع هر دوی این ها نشان از ظاهری بودن یک معدن خواهد داشت. اما اشکالی که به نظر میرسد به تعریف امام وارد باشد، این است که قیدی که امام خمینی به تعریف معادن ظاهری اضافه کردهاست، را ما در هیچ جایی و از هیچ فقیهی ندیدیم. لذا طبق اعتقاد اغلب فقها و حقوقدانان نفت در شمار معادن ظاهری است و مبنای ما در اینجا نیز همین اعتقاد میباشد.
مبحث سوم : حاکم
گفتار اول : تعریف
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1401-09-26] [ 12:41:00 ب.ظ ]
|